Annons

Takräcke

1
Hej!
Läste på nån tråd här innan jag slog till på ett beggat orginalräcke.
Verkade kanon ända tills jag fick på det och tog en sväng med bilen.
Det visslade nått kopiöst och startade väl runt 50-60 km/h. Saknade en av gummiändarna på rören så tänkte att set var väl det som skapade missljud! När jag satt dit den saknade blev de inte bättre så jag började tejpa hål där ev luftströmmar skapade detta. Tejpade mellan railen och fästet (vid gummikuddarna), skarven mellan rören och ändarna, fästets innersidor.. Allt utan framgång. Plockade bort ett räcke i taget men båda skapade missljud.

Till slut uppenbarade det sig (förstår inte hur jag missat det men), visslandet kom från "banan" fästena kan åka i. Röret är ju ihåligt och där var problemet. Knepigt att det inte sitter nån list för banan.
Fler måste ju haft samma problem.
Har nu tejpat igen dessa spår men risk för att man får göra om det emellan åt.
Var ett tag inne på att skummfylla men fästena måste man kunna röra lite för att få av och på.

Tips bara för den som har samma problem eller funderar på att köpa räcke!
Sportage 2,0 CRDi -2011 (136 hk, Dark Gun, man-vxl, skinn, navigator, backkamera, drag)
Bilagor
image.jpg image.jpg Visad 4670 gånger 252.44 KiB
Annons

Re: Takräcke

3
Köpte Kia Original takräcke, likadant som ditt. Vid första monteringen struntade jag i de undre gummilisterna som följer med vid köpet, upptäckte ganska snart att det blev ett visslande ljud. Monterade sedan dit undre gummilisterna och allt blev bra. :thumbup:
Kia Sportage 1.6 Comfort 2012, Sand track.

Re: Takräcke

4
Vad bra att du informerade.

Jag var duktig och kapade till de undre plastbitarna/listerna enligt de bifogade instruktionerna när jag köpte mitt takräcke och tänkte då; "vad ska det här vara bra för?".
Nu vet jag. :)