Annons

Diesel problem

1
Körde min Ceed diesel i helgen och jag märkte ett konstigt fenomen, när jag varvade upp bilen till 3000 rpm så kändes det som att bilen tappade all kraft. Så man fick rulla sakta in till sidan och stanna bilen som tur var så startade den igen. Men felet kom igen efter en stund och då tändes även motorlampan :(

Så idag fick bilen in på verkstad för första gången efter 1260 mil. Och dom hittade att bränslefiltret var igensatt, hitta även svarta partiklar i bränslet.

Då blev jag fundersam att det ska väl inte vara möjligt att man måste byta bränslefilter var 1200 mil??

Dom på verkstaden sa att dom hade haft ett antal bilar med samma problem så dom frågade var jag hade tankat. jag sa att jag har bara tankat på ett ställe och det är OKQ8, dom log lite och sa det hade dom andra också.

Så jag tog och ringde upp OKQ8 och pratade med dom men där fick man ju inte mycket svar dom skylde ju på bilen mm, men jag är rätt så säker att det är OKQ8 som har problem med sin diesel.

Intressant http://www.vibilagare.se/nyheter/okq8-o ... bart-38694

Så nu undrar jag finns det fler som har eller har haft detta problemet?
Nya Kia ceed SW crdi 2013.
Annons

Re: Diesel problem

4
Hur är det med JET (eller nya INGO som de byter till)
Vi erbjuder idag diesel till ett lågt pris alla våra stationer. Vår diesel är svavelfri med 5% RME och uppfyller Svensk Miljöklass 1 diesel enligt SS 15 54 35. På ett 60-tal INGO-stationer i Sverige erbjuder vi en diesel med högre inblandning av biodrivmedel. Fördelen med en ökad inblandning av biodrivmedel är att förbrukningen av fossila bränslen minskar. Det ger dessutom mindre klimatpåverkan genom minskade koldioxidutsläpp. Våra stationer i Stockholmsområdet och Skåne erbjuder diesel med 30% inblandning av biodrivmedel (25% HVO-diesel och 5% FAME). I Halmstad- och Västeråsområdet erbjuder vi diesel med 25% inblandning av biodrivmedel. I all vår diesel har vi tillsatt ett additiv som håller motorn ren. Det ger en effektivare förbränning och minskad förbrukning med ca 1-2 procent. Alla dieseldrivna bilar kan tanka diesel med förnybart innehåll. Vi hoppas på sikt kunna erbjuda diesel med högre inblandning av biodrivmedel i hela landet.

Tankar alltid på jet sedan vi fick bilen (1200mil) har inte märkt något än. Bor i Göteborg.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013