Hej alla glada Cee'd ägare!
Tänkte eventuelt slå till på en begagnad ceed, det är en 2010 års modell
Fast den är uttagen 2009-11-11, så den är ca 10 månader gammal.
Den har gått ca 2100 mil hos en leasing firma.
Jag har inte sett den ännu, men vad säger ni, något specielt som jag
skal tänka på när jag provkör den, några fel som jag ska vara uppmärksam på?
Anledningen till att jag ska byta bil är för att jag och frugan skaffade oss en husvagn och
våran nuvarande bil får jobba så grymt hårt, så den sliter man väll ut i förtid om man kör runt med den.
Det är en Mitsubishi lancer kombi 07a, så den är inte gammal.
Har blivit bjuden 70.000kr för den i inbyte hos handlaren, och får Kia cee'd Sw'n med metallic lack och komfort paket och dragkrok för 170.000kr, tycker det låter som en hyfsad affär.
Det är en Disel på 1,6/115 hästar, så borde ju dra min 1200kg vagn utan problem tycker jag.
Har ni några bra tips eller råd?
Mvh
Ove
Annons
Re: Ska köpa en Ceed SW, några frågor
2Hej!
Kolla lacken på backluckan vid plastlisten över nummerplåten samt runt bromsljuset över bakrutan, där har vår rostat!
Kolla även nederkanten på dörrar samt karossen framför bakhjulen där kan blästerskadoruppkomma.
Min erfarenhet är att lacken är bilens svaga punkt...
Kolla lacken på backluckan vid plastlisten över nummerplåten samt runt bromsljuset över bakrutan, där har vår rostat!
Kolla även nederkanten på dörrar samt karossen framför bakhjulen där kan blästerskadoruppkomma.
Min erfarenhet är att lacken är bilens svaga punkt...
3Det är väl bara att kolla de vanliga, skador i lack eller inredning. Den är ju så ny så att alla andra ev. fel täcks ju av garantier=)
Det jag har upptäckt efter 800mil är, lackskada vid bromsljuset baklucka, 12v uttaget fungerar inte, fjärrlåset funkar inte alltid.'
Jag har inte visat upp det ännu utan tar det i samband med service, lycka till med köpet
Det jag har upptäckt efter 800mil är, lackskada vid bromsljuset baklucka, 12v uttaget fungerar inte, fjärrlåset funkar inte alltid.'
Jag har inte visat upp det ännu utan tar det i samband med service, lycka till med köpet
4Tycker priset låter lite högt.
Det kan fortfarande finnas nya-10:or kvar för 179900kr, ring runt o kolla.
Annars går det att få 2011:or för 186-188000kr, dock utan krok och metallic.
Det kan fortfarande finnas nya-10:or kvar för 179900kr, ring runt o kolla.
Annars går det att få 2011:or för 186-188000kr, dock utan krok och metallic.
5Hej Metalmac,
Kolla bilens alla knappar och funktioner.
Framförallt stereon och AC:n som det bara är 2 års garanti på. Jag har haft problem med radiomottagningen, en signalförstärkare som var trasig. Kolla även farthållen, strular på min bil. Slutar fungera ibland, och omstart av bilen krävs för att den skall fungera igen.
Måste hålla med föregående talare, tycker priset låter lite väl högt för en bil som gått 2100 mil. Nya bilar finns som sagt för några tusenlappar till.
Kolla bilens alla knappar och funktioner.
Framförallt stereon och AC:n som det bara är 2 års garanti på. Jag har haft problem med radiomottagningen, en signalförstärkare som var trasig. Kolla även farthållen, strular på min bil. Slutar fungera ibland, och omstart av bilen krävs för att den skall fungera igen.
Måste hålla med föregående talare, tycker priset låter lite väl högt för en bil som gått 2100 mil. Nya bilar finns som sagt för några tusenlappar till.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
6Okej, tack för alla tipps!
Jo, kollade ju på nya 2010or först men 179900 är ju utan metallic och utan dragkrok, med dessa prylar så är man uppe i 191000, så det är lite skilnad, dessutom så bjöd han bra på min inbytesbil.
Vart förvånad över att se att det är så mycket fel på kiorna, har inte uppfattat det när jag läst resentioner och användarupplevelser på andra siter, bra att man hittade detta forum.
Fick också ett bud på en ny 2011 för 195000 inkl metallic, komfort och dragkrok, men blir kanske lite för dyrt för mig och frugan.
Blir en aning orolig nu när man lästa om en del skräck upplevelser, min nuvarande Mitsubishi Lancer kombi har bara rullat och rullat utan något som helst strul, och den har ändå gått över 8000 mil på 2,5 år.
Jo, kollade ju på nya 2010or först men 179900 är ju utan metallic och utan dragkrok, med dessa prylar så är man uppe i 191000, så det är lite skilnad, dessutom så bjöd han bra på min inbytesbil.
Vart förvånad över att se att det är så mycket fel på kiorna, har inte uppfattat det när jag läst resentioner och användarupplevelser på andra siter, bra att man hittade detta forum.
Fick också ett bud på en ny 2011 för 195000 inkl metallic, komfort och dragkrok, men blir kanske lite för dyrt för mig och frugan.
Blir en aning orolig nu när man lästa om en del skräck upplevelser, min nuvarande Mitsubishi Lancer kombi har bara rullat och rullat utan något som helst strul, och den har ändå gått över 8000 mil på 2,5 år.
7Det är nog så att om allt funkar är det inte mycket att skriva om, det som tas upp här är oftast det som inte funkar och som vi behöver hjälp med...Blir en aning orolig nu när man lästa om en del skräck upplevelser, min nuvarande Mitsubishi Lancer kombi har bara rullat och rullat utan något som helst strul, och den har ändå gått över 8000 mil på 2,5 år.
Min bil har gått 2700 mil sedan december utan ett enda fel, inte en mutter har lossnat. Det är mer än jag kan säga om de flesta andra nya bilar som jag köpt (ja, jag vet att det är ekonomiskt vansinne men det är kul).
När dessutom bränsleförbrukningen ligger under 0,5 l/mil kan jag inte vara annat än nöjd. Är förresten helt OK att dra släp med, även med hästen i orkar den dra.
8Jo du har nog rätt i detSmulan skrev:Det är nog så att om allt funkar är det inte mycket att skriva om, det som tas upp här är oftast det som inte funkar och som vi behöver hjälp med...Blir en aning orolig nu när man lästa om en del skräck upplevelser, min nuvarande Mitsubishi Lancer kombi har bara rullat och rullat utan något som helst strul, och den har ändå gått över 8000 mil på 2,5 år.
Min bil har gått 2700 mil sedan december utan ett enda fel, inte en mutter har lossnat. Det är mer än jag kan säga om de flesta andra nya bilar som jag köpt (ja, jag vet att det är ekonomiskt vansinne men det är kul).
När dessutom bränsleförbrukningen ligger under 0,5 l/mil kan jag inte vara annat än nöjd. Är förresten helt OK att dra släp med, även med hästen i orkar den dra.
Ska bli grymt spännande att se hur Kian är, vilket skick.
Var inne hos vw i täby och tittade på Golfarna dom hade som kom från
samma leasing firma som den här kian gör, och dom såg ut som nya, så blir spännande värre.
Men om den inte lever upp till förväntningarna så kanske jag ska se om vi kan räkna hem en ny
2011 för 195000, blir dock rätt mycket dyrare månadskostnad på den.