Annons

Problem med strålkastarspolare

1
Vet inte riktigt hur det gick till, men bilen kördes nu på helgen till Jönköping och tillbaka (snö, is). Sambon kommenterade ett skrapande ljud, misstänkte is, jag kollade bilen, och fan vad mycket is det hade samlats omkring de främe hjulen! Vidare bilens sidor täckt med is... Tog tyvärr inget kort, men har aldrig sett sånt förrut. Vatten kom från spolarna till strålkastarna, som jag redan är ganska irriterad om, eftersom de förbrukar so otroligt mycket vätska. Och nu åker de inte in i stödfångaren längre. Någon annan som har haft ett sånt problem?
Annons

Re: Problem med strålkastarspolare

2
Hej!

Jag hade samma problem förra vintern/våren när jag hade precis köpt bilen. Det är fel på spolar armens funktion. Inget allvarligt. Gick in till Kia i Malmö och visade upp bilen. Inga problem, tid bokades och hela systemet byttes på både höger och vänster sida på garanti. Det är något med smörjningen som hade blivit bristfällig när bilen tillverkades.

Hoppas detta hjälpte och lycka till med bilen!

MVH

Tamas.T
Med vänlig hälsning

Tamas Tasnadi

Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013

3
Kanon, tack för infon. Ringde till min Kia-represetant idag, de var lite förvånat om felet, tyckte det var någon slang som blev för böjd eller något...Ska försöker kör dit imorgon. Men samtidigt funderar jag att ta hela mojen ur funktion, och spara en slant på spolarvätskan D:

6
geva skrev:Precis vad jag gjorde, plockade bort säkringen. Har aldrig känt behov av strålkastarspolare.
Tvättar bilen varje vecka och skulle det inte räcka, kan man tvätta av strålkastarna oftare.
Var det en separat säkring till strålkastarspolarna, eller ligger någon annan funktion på samma säkring? Tyckte detta var en mycket bra idé ;)
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Uppsala Edition - Cassa White - 2013

7
Aros skrev:
geva skrev:Precis vad jag gjorde, plockade bort säkringen. Har aldrig känt behov av strålkastarspolare.
Tvättar bilen varje vecka och skulle det inte räcka, kan man tvätta av strålkastarna oftare.
Var det en separat säkring till strålkastarspolarna, eller ligger någon annan funktion på samma säkring? Tyckte detta var en mycket bra idé ;)
En separat säkring. Tydligt märkt under locket (till vänster om ratten).
Eller Kolla i instruktionsboken sid 7.44 (årsmodell 2013)