Annons

Re: Köpråd nya Ceed

11
Kia är ingen prtemiumbil, de sparar in här och där. Hade Kia kostat som en Volvo så hade nog vinterläget funnits med. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

12
Björne skrev: Jag kör bensinare med automat, årsmodell 2013. Har tidigare kört både nyare Golf och Volvo V70 2001 med automat som jämförelse.

Min bedömning är att den sexstegade automatlådan i Kian är bra. Den är hyggligt rapp i växlingarna som är mjuka och följsamma. I sportläget växlar den något mer aggressivt, vilket ju är önskat. Den är möjligen något trög att växla ner vid snabba accelerationer - Volvon var snäppet bättre på att hitta rätt växel vid t.ex. omkörningar. :roll:

Det enda jag egentligen har att klaga på är att Volvons vinterläge (knapp med "W" för winter) helt saknas på Kian. Detta gjorde att Volvon slirade mer på kopplingen och kvickt lade i tvåans växel vid start för att minska risken att framhjulen spinner loss. Vid halt underlag spinner Kian lätt och det är svårt att få grepp. Enligt instuktionsboken bör man då lägga i sport/halvautomat och vara snabb att växla upp till tvåan med paddlarna, men detta har jag ännu inte riktigt fått till. :wtf: Förutom att det retar mig något att hålla på och ställa om växelspak och pilla med paddlarna - jag valde ju automat för att SLIPPA hålla på med växelspaken i trafiken.... :eh:

Lycka till! :thumbup:
Tack!
Kör själv en Volvo V70 just nu, så det var bra info.

Ska försöka ta mig till en återförsäljare idag och testköra.

13
Funderar precis som trådstartaren att köpa Ceed. Någon vänlig själ som kan svara på mina frågor,
Är det kamkedja på den? Hur ser servicekostnaden ut? Går det koppla ur airbagen på passagerarsidan med nyckel? har hört att det kan kosta en hel del annars.
Tack / Macke

15
Macke13 skrev:Funderar precis som trådstartaren att köpa Ceed. Någon vänlig själ som kan svara på mina frågor,
Är det kamkedja på den? Hur ser servicekostnaden ut? Går det koppla ur airbagen på passagerarsidan med nyckel? har hört att det kan kosta en hel del annars.
Tack / Macke
Min 2011 Ceed SW diesel har gått 8500 mil, så jag ringde verkstaden och frågade när man ska byta kamrem. Det ska du inte sa han, eftersom den har kamkedja. Så det kan nog vara lugnt för min del i 10 000mil till. :)

Airbag går att koppla ur för barnstol och liknande.

Servicekostnaderna för Kia ligger nog högre än snittet. Tror att man kan generalisera och säga att ca. 3500kr/gång på märkets verkstad. Vissa ÅF har kampanjer så man kan för en väldigt låg kostnad köpa till ett serviceavtal som sänker kostnaden till en bra bit under halva priset. Kolla upp det med "din" handlare.
De är dessutom extremt petiga att man lämnar i exakt tid annars finns risk att man tappar garantin.
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

18
Macke13 skrev:Tack så mycket för svaren :) hade en fundering till, någon som satt på dragkrok? i så fall kostnad?
Jag lät "min" verkstad göra det och det är en fast Thule. Kostade ung. 8000kr i detta ingick även besiktningen. Detta var i början på 2012.

19
Hej

Jag har nu min tredje Kia. Jag ser fler fördelar än nackdelar med demnsom märke. Visst de kanske inte är helt perfekta, men oftast handlar det om detaljer so man kan ev störa signpå. Men såna har ju alla modeller oavsett märke. Men jag tycket Kia håller hög kvalitet. Har vönner med premiumbilar som ofta är inne på garantisaker såsom lister som inte sluter tätt eller skrammel. Något sådant har jag inte haft på mina kior. En lampspak fick jag bytt. Det är allt. Så Kia är en väldigt prisvärd bil där man faktiskt får mkt bil för pengarna. Att de sedan har trevliga ägare är ju bonus ;)
Jag har alltid fått dragkrok på köpet när jsg har köpt mina bilar.men mellan 6500 och 8000 gpr det på ungefär.
Kia Ceed sw executive - 13 cassa White

20
Om bra vägegenskaper på vintern är viktigt så leta efter en annan bil.

Ceed har helt horribelt dåliga vintervägegenskaper, ABS som låter bilen glida en bra bit innan den börjar arbeta, hasar i korsningar, vandrar över vägen. Inte ens bra vinterdäck hjälper. Jag överväger att byta bort min ceed p.g.a detta... På sommarväg är den riktigt bra...

Det är ansträngande att köra den.... Jo just ja. Hel/halvljus är uselt med. Riktigt uselt... Vindrutan imman igen när det är fuktigt ute.