Annons
Annons

Re: Vinterdäck/Fälgar

73
Idag fick jag äntligen på mina nya vinterkängor till bilen :P . Sitter finfint och tar inte i någonstans. Dock var jag tvungen att åka till shell och inhandla en ny mutternyckel då den som kommer med i bilen var lite för bred på utsidan.

Önskar att domkraften var av samma typ som den vi har till mercan. Skulle gå så mkt snabbare :).
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

75
Mashugg skrev:Svarta fälgar till en vit ceed . . smaskens :D
Japp Thomason hette fälgarna.
ingen aning om dom är nåt prisvärt men med tanke på att bara däcken kostar strax över 4800 på bythjul är jag nöjd med 6000:-
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013

76
para skrev:
Inlogg skrev:
Jo, det är sant men vad jag ser i denna tråd är att ingen pratar om 195 65 (som är den rekommenderade måtten på Kia Ceed 2013) utan pratar om dem gamla måtten (för Kia Ceed 2012 och tidigare) 185 65. Kan det vara det tro? :shock:
Nja, 185/65 och 195/65 är mått på själva gummit och nu var det väl insida fälg som tom emot?

Vi hade en ceed sw 2008 bensin ceed förut och nu i vintras körde vi med samma vinterhjul på nya bilen ( 2013 ceed crdi sw) och jag är (nästan) 100 på att det är 15 tum. Har dom på däckhotell så jag kan tyvärr inte dubbelkolla nu.

Minns att det skrapade i när jag rullade ut från däckverkstaden och hade bytt till vinterhjul så jag fick åka in igen direkt. Det var en balansvikt som skrapade emot bromsoket så det kan ju inte vara såvärst mycket frigång till fälgens insida.
Kanske beror det på vilken fälg men har, inerdiametern olika alltså?
Har satt på mina vinterdäck nu och kan bekräfta att det var 15 tum och att dem passar utan problem. Däcken är 195/65-15.
Bilen är en 1.6Crdi SW nya modellen.
Snyggt är det dock inte med 15 tum
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

77
para skrev:
para skrev:
Inlogg skrev:
Jo, det är sant men vad jag ser i denna tråd är att ingen pratar om 195 65 (som är den rekommenderade måtten på Kia Ceed 2013) utan pratar om dem gamla måtten (för Kia Ceed 2012 och tidigare) 185 65. Kan det vara det tro? :shock:
Nja, 185/65 och 195/65 är mått på själva gummit och nu var det väl insida fälg som tom emot?

Vi hade en ceed sw 2008 bensin ceed förut och nu i vintras körde vi med samma vinterhjul på nya bilen ( 2013 ceed crdi sw) och jag är (nästan) 100 på att det är 15 tum. Har dom på däckhotell så jag kan tyvärr inte dubbelkolla nu.

Minns att det skrapade i när jag rullade ut från däckverkstaden och hade bytt till vinterhjul så jag fick åka in igen direkt. Det var en balansvikt som skrapade emot bromsoket så det kan ju inte vara såvärst mycket frigång till fälgens insida.
Kanske beror det på vilken fälg men har, inerdiametern olika alltså?
Har satt på mina vinterdäck nu och kan bekräfta att det var 15 tum och att dem passar utan problem. Däcken är 195/65-15.
Bilen är en 1.6Crdi SW nya modellen.
Snyggt är det dock inte med 15 tum
Detta var ju mycket märkligt, sammanfattningsvis så passar 15' på vissa Cee'd CRDi 2013 och på andra inte, för på min passade det inte 15', skumt, mycket skumt.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.

79
DavidB skrev:Allt handlar om bredden på fälgarna, jag är övertyga om att du hade en smalare fälg och därför tog den i.
Jag har skrivit mycket om detta i denna tråd så jag orkar inte dra samma vals igen MEN enligt Kia Sweden så går det inte att sätta på 15' på sw crdi 2013.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.

80
Inlogg skrev:
DavidB skrev:Allt handlar om bredden på fälgarna, jag är övertyga om att du hade en smalare fälg och därför tog den i.
Jag har skrivit mycket om detta i denna tråd så jag orkar inte dra samma vals igen MEN enligt Kia Sweden så går det inte att sätta på 15' på sw crdi 2013.
Jag vet, jag har följt tråden och detta har ju blivit ett av livets stora mysterier, man blir inte riktigt klok och än värre när KIA säger en sak och så funkar det på vissa bilar iaf. :lol: :lol:

Såg själv en Ceed med 15" på men det var som sagt en 1,4 bensinare :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013