Annons

Xenon 75W, 7000 lumen, fråga om lykthus och canbus?

1
Jag har beställt ombyggnadskit till helljuset på min Ceed SW -11. Har beställt detta http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... onkit.html ska ringa dem imorgon ang. ev canbus

Ska man ha med canbus, har Ceed SW 2011 övervakning?

Medans jag väntar på att det ska komma så undrar jag vad det är för kromad "ribba" som sitter exakt framför helljuslampan, i lykthuset. Man kan se den rakt framifrån. Är det något för att sprida ljuset? ser man rakt framifrån i höjd med den så ser man inte ens helljuslampan.

Söker man bilder på google så hittar man varianter där det istället sitter en liten kromad "kopp" framför lampan, men på min är det en kromad ribba som gör samma sak....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Xenon 75W, 7000 lumen, fråga om lykthus och canbus?

3
Fick svar från Xenonkungen:

Hej Ronnie
du behöver inte något canbus kit på din årsmodell (vad jag kan hittar)

Det kittet du har beställt rekommenderar jag att du kör med kablaget då start strömmen på detta är hög och bilens kablar klena då det kan bli misständningar om du inte använder detta ( bara en lampa tänder )
Med vänlig hälsning
xxxxx
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

5
Det gör jag.
Hittade också info om att för stark xenon kan påverka reflektorerna. Letar vidare i detta ämne.
Nästa på listan är att konvertera de tre SIM extraljus jag har. Det sitter 100W i dem nu, men kommer att bli 55W xenon, men det ligger någon/några månader fram i tiden.

Original helljus halogen 55W är ca. 1200 lumen...

Ett par andra bra firmor är http://www.humanhabit.se och http://merljus.se/

6
Har konverterat till 75w från xenonkungen.
Måste säga att det är otroligt bra ljus! Helt galet bra faktiskt. Något trögstartade trots speedstart modell. Behövs ej canbus på 2013 års modell från 2012. Dock måste du ha relä kablage.

Ska försöka fixa en efter film så ni kan se hur bra ljuset är. Har en före också men det tror jag alla redan är medvetna om hur dåligt det är.

7
Hazetaze skrev:Har konverterat till 75w från xenonkungen.
Måste säga att det är otroligt bra ljus! Helt galet bra faktiskt. Något trögstartade trots speedstart modell. Behövs ej canbus på 2013 års modell från 2012. Dock måste du ha relä kablage.

Ska försöka fixa en efter film så ni kan se hur bra ljuset är. Har en före också men det tror jag alla redan är medvetna om hur dåligt det är.
Tack för svaret. Dåliga original? Dagens "understatement". :)
Hade en Kia Ceed 2007 innan. Körde 43 mil från Stockholm (en mil innan Ljungby) på helljus innan någon ens ljustutade på mig. Kunde dessutom köra bakom andra bilar utan att de reagerade på mitt helljus. :)

Välkommen till forumet, hoppas du kan ha nytta av det (när jag nu haft nytta av dig).

8
Ronnie skrev:Fick svar från Xenonkungen:

Hej Ronnie

Det kittet du har beställt rekommenderar jag att du kör med kablaget då start strömmen på detta är hög och bilens kablar klena då det kan bli misständningar om du inte använder detta ( bara en lampa tänder )
Med vänlig hälsning
xxxxx
Fick det här mailet från samma företag.

"Hej!

Tyvärr har vi inte någon lista över alla lampsocklar i alla bilar men när jag slår upp din bil i osrams lampguide så verkar det vara H1 i helljuset men har du inte Canbus i den bilen??

Skickar din order som den är lagd.

Med lysande hälsningar,
Viktor Kronander
Order & Project manager"

Vad ska man tro?

Nu är iaf ett kit utan canbus på väg till mig.

9
Svampen78 skrev:
Ronnie skrev:Fick svar från Xenonkungen:

Hej Ronnie

Med vänlig hälsning
xxxxx
Fick det här mailet från samma företag.

"Hej!

Tyvärr har vi inte någon lista över alla lampsocklar i alla bilar men när jag slår upp din bil i osrams lampguide så verkar det vara H1 i helljuset men har du inte Canbus i den bilen??

Skickar din order som den är lagd.

Med lysande hälsningar,
Viktor Kronander
Order & Project manager"

Vad ska man tro?

Nu är iaf ett kit utan canbus på väg till mig.
På min -11 är det iaf ingen canbus, den har H1 på helljus.