Annons

Ersättningsbil vid Garantirep

1
Ni som haft Garantireparation och behövt ersättningsbil hur har ni fått hjälp med detta?
Är nyfiken på vad som egentligen gäller ? Har hört lite olika, en del får gratisbil och
Andra får betala.
Är det Återförsäljaren eller Kia som är ansvarig för de fel som gäller vid Garantireparation
Och vem av dem skall man ställa krav på vid hjälp med lånebil.
Personligen tycker jag det borde vara Kia som är ansvarig vid just Garantireparationer men det
Kanske är fel.
Annons

Re: Ersättningsbil vid Garantirep

3
Firman har, tyvärr, ingen skyldighet att ordna lånebil. Gör de detta är det ren goodwill.

Har de skyldighet att låna ut så verkar de flesta firmor inte veta det iaf, vore intressant om det finns någon lagtext på detta...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ersättningsbil vid Garantirep

4
kalle2345 skrev:Ni som haft Garantireparation och behövt ersättningsbil hur har ni fått hjälp med detta?
Är nyfiken på vad som egentligen gäller ? Har hört lite olika, en del får gratisbil och
Andra får betala.
Är det Återförsäljaren eller Kia som är ansvarig för de fel som gäller vid Garantireparation
Och vem av dem skall man ställa krav på vid hjälp med lånebil.
Personligen tycker jag det borde vara Kia som är ansvarig vid just Garantireparationer men det
Kanske är fel.
Ring Kia Sweden och fråga vad som gäller.

Posta sedan vad dem sa.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.

Re: Ersättningsbil vid Garantirep

5
Rätt luddig text var det, dom får inte belasta kundens ekonomi men dom får ta betalt 10-20kr per mil :lol:

Beos i Uppsala har helt ok upplägg tycker jag med sina "lånebilar" som kostar 100-200 för en dag ink 3 fria mil och soppa beroende på vilken modell man vill låna. Dom har Picanto, Rio, Ceed och en Subaru att välja emellan :)

Hade en Seat en gång i tiden som jag gjorde 14st garantiärenden på bara första året och då fick jag riktigt bråka på dom för att få en lånebil, dom hade Hertz som hyrfirma och tyckte man skulle hyra bil från dom! Hade ju blivit billigt med 500 spänn x 14 hahaha
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Ersättningsbil vid Garantirep

6
DavidB skrev:Rätt luddig text var det, dom får inte belasta kundens ekonomi men dom får ta betalt 10-20kr per mil :lol:

Beos i Uppsala har helt ok upplägg tycker jag med sina "lånebilar" som kostar 100-200 för en dag ink 3 fria mil och soppa beroende på vilken modell man vill låna. Dom har Picanto, Rio, Ceed och en Subaru att välja emellan :)

Hade en Seat en gång i tiden som jag gjorde 14st garantiärenden på bara första året och då fick jag riktigt bråka på dom för att få en lånebil, dom hade Hertz som hyrfirma och tyckte man skulle hyra bil från dom! Hade ju blivit billigt med 500 spänn x 14 hahaha
Min förra Ceed, en -07 var på verkstad minst en gång/månad under den tiden vi hade den. Längsta sammanhängande tid på verkstad var snudd på tre veckor. Då lackades allt om utom tak och huv. Denna Ceed hade alla fel du hittar här på forumet, blästring, spruckna lyktglas, klonkande underrede, strulig stereo, allt...
Fick inte ha lånebil en enda gång...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ersättningsbil vid Garantirep

8
DavidB skrev:Fy tusan det lät inte kul, riktigt dåligt av ÅF att inte ställa upp!! Fick du ingen kompensation över huvud taget?
När jag lämnade in bilen så blev jag skjutsad tillbaka - i min egen bil, detta var Hedins i Ljungby som inte lånar ut en bil, eller rättare sagt, alltid lyckas skylla på att den lånebil de har redan är utlånad...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"