Annons

Funkar vinterdäck+fälj från 2010 KIA på 2013 Kia?

1
Tjena alla.

Äger just nu en 2010 ceed, men var hos en bilskojjare förra veckan. Där vi snackade om pris ect. för en ny Ceed.

Handlaren frågade om jag hade full uppsättning med vinterdäck+fälj för min 2010. Och det hade jag, då sa han att jag kan behålla dessa till min nya 2013.

För att pressa priset lite så snackade jag med en annan försäljare, och han skulle fixa en bättre deal. Föga förvånade upplyser han mig om att jag kan inte använda mina bef. vinterhjul. Då däcken är större på 2013 års ceed.

Jag kan minimalt om däck ect.. Men jag uppfattade det som om 2010 kör med 15" medan 2013 kör med 16".

Men om man har 15" fälj och däck, går det inte att använda på en 2013? Tyckte det lät konstigt..
Annons

Re: Funkar vinterdäck+fälj från 2010 KIA på 2013 Kia?

2
Sarley skrev:Tjena alla.

Äger just nu en 2010 ceed, men var hos en bilskojjare förra veckan. Där vi snackade om pris ect. för en ny Ceed.

Handlaren frågade om jag hade full uppsättning med vinterdäck+fälj för min 2010. Och det hade jag, då sa han att jag kan behålla dessa till min nya 2013.

För att pressa priset lite så snackade jag med en annan försäljare, och han skulle fixa en bättre deal. Föga förvånade upplyser han mig om att jag kan inte använda mina bef. vinterhjul. Då däcken är större på 2013 års ceed.

Jag kan minimalt om däck ect.. Men jag uppfattade det som om 2010 kör med 15" medan 2013 kör med 16".

Men om man har 15" fälj och däck, går det inte att använda på en 2013? Tyckte det lät konstigt..
Detta har diskuterats mycket här på forumet med och mitt råd är att ta nya vinterdäck till nya bilen, det borde ju helt enkelt inte vara omöjligt att få med i köpet :)

Det verka ligga till så här att skivor och ok är för stora för 15" på nya Ceeden.

Sedan är väl dina vinterdäck 3 år gamla nu då eller? I så fall ännu än sak till som är positiv om du får nya däck ju. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

4

Hej och välkommen hit!
Det beror på vad för model du ska inhandla.
Är det bensinare 1,4 går R15 (finns typ.reg med R15)fast det är andra dimensioner på fälgen, är det Cee'd 1,6 diesel så är bromsoket 300mm, det vill säga att den är tjockare än på dem andra modeller vilket resulterar i att oket tar i fälgen (R15). Jag har hört att Kia är väldigt petiga när det gäller dimensionen på fälg i samband med lackskador orsakade av "grusstänk", så beror på vilken model du har valt, finns ett tråd här som heter "Vinterdäck/fälgar", läs där med. Mitt råd är att du lämnar ifrån dig dessa R15 och kör med fälgar som är rekomenderade av Kia. Kan inte han slänga med vinterdäck så gå till någon som kan. Får man fråga var du bor? (Stad).
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.

5
Tack för välkomnandet :)

Jag bor i nordvästra skåne. Har pratat med ett ställe i Helsingborg (de rekommenderade att jag behöll däcken).

Sedan snackade jag med ÅF som jag köpte min bef. Kia i Klippan. Tror jag fick ett pris på ca.7.900.- för V däck. För 1,6 Diesel 177.000:-

Är det många av Er som har fått med en uppsättning v-däck inkl. i priset.

Kan gärna köra några mil om där finns en dealer som ger mig bättre deal..:)

6
Även jag hälsar dig välkommen även om jag själv är väldigt ny här inne :).

Jag har pratat mkt om det här med hjul på den andra nämnda tråden. Köpte mig en uppsättning 15" från BytHjul.com vilka var omöjliga att montera pga bromsoket.
Så det vara bara att beställa 16" istället. När vi köpte vår Ceed blev vi inte erbjudna några vinterdäck. Vi köpte bilen i slutet av den där kampanjen för ett års förbrukning av bränsle :).

Kan rekommendera att kolla bythjul.com alternativt abswheels.se om du kan tänka dig att beställa online. Bythjul har fungerat perfekt för mig. Abswheels.se kan vara lite billigare än bythjul.com.
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

7

Visst är det väl så att nya Ceed har ett helt annat ET mått på
fäljarna än gamla modellen. Och då passar inte inte fäljarna från 2010
till 2013. Detta oavsett tumstorlek.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

8
Laban skrev:

Visst är det väl så att nya Ceed har ett helt annat ET mått på
fäljarna än gamla modellen. Och då passar inte inte fäljarna från 2010
till 2013. Detta oavsett tumstorlek.
Skriver ned lite fakta här om detta

Detta gäller för "gamla" Kia .
Cee´d, Cee´d_sw, pro_Cee´d

Däck & fälg med godkända specifikationer:
185/65/R15: 5,5x15 ET47(ej 2,0)
195/65/R15: 5,5x15 ET47
205/55/R16: 6,0x16 ET51
225/45/R17: 7,0x17 ET56 (endast Sport-paket eller 2,0)

Detta gäller för Nya Kia Cee´d 2013
Cee´d, Cee´d_sw

Däck & fälg med godkända specifikationer:
195/65/R15: 6,0x15 ET46 (bensin)
205/55/R16: 6,5x16 ET50
225/45/R17: 7,0x17 ET53
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.

9
Sarley skrev:Tack för välkomnandet :)

Jag bor i nordvästra skåne. Har pratat med ett ställe i Helsingborg (de rekommenderade att jag behöll däcken).

Sedan snackade jag med ÅF som jag köpte min bef. Kia i Klippan. Tror jag fick ett pris på ca.7.900.- för V däck. För 1,6 Diesel 177.000:-

Är det många av Er som har fått med en uppsättning v-däck inkl. i priset.

Kan gärna köra några mil om där finns en dealer som ger mig bättre deal..:)
Det beror väl på hur rabatterad bilen är från början, jag är van att man ska kunna tjata till sej vinterdäck i priset (även när jag köpt begagnat) och då också vilket märke på däcken det skall vara, som sagt så finns det ju fler handlare med exakt likadana bilar ju :)

Nu när jag köpte min KIA så var den kraftigt rabatterad plus att dom gav äckligt bra i inbyte för min SAAB så jag fick betala en 6-7000 tror jag för vinterdäcken då 16" på lättmetallfälg och Nokian Nordman 4 (hoppas att dom är bra! :lol: )
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013