Hejsan
Undrar om någon annan har haft samma bekymmer som vi. För ca 1400 mil sen lämnade jag in bilen pga att det uppstod vibrationer mellan 1600-2000 varv vid gaspådrag (detta på 2:ans - 6:ans växel men mest på 3:ans). Detta "fel" försvann efter ett turbobyte. Nu har jag haft min bil inne igen pga samma fel, verkstan har haft inne bilen två dagar för felsökning, kom fram till att turbon måste bytas igen. Byter den och konstaterar att vibrationerna kvarstår, provar byta EGR-ventil(heter det så?), blir inge bättre. Mekanikerna talar om för mig att dom har provkört två andra bilar som gått liknande mil och där finns samma vibrationer. Inte vet jag om dom drog en vals.
Sammanlagt har bilen varit inne en vecka nu och verkstan har bytt diverse prylar och pinaler men vibrationerna är kvar. Nu anser dom på verkstan att dom kan inte göra mer, dom har provat allt. Men någonstans känns det inte rätt. Jag har 7 års nybilgaranti på bilen och jag har haft den sen ny och det är en Kia Cee´d 10:a.
Har även varit i kontakt med Kia Motors Sweden AB och det ända råd jag fick av dom är att stå på mig mot verkstan och om det fortfarande inte går att lösa så tyckte dom att man ska ta kontakt med konsumentverket om råd. Har även fått råd av andra bilmekaniker (som då inte jobbar på Kia Service), att vända mig till en annan Kia Service verkstad så att bilen synas med andra ögon. Skulle bli överlycklig av alla svar och råd hur jag ska gå vidare med detta. Känns lite som att "ensam inte är så stark i denna situation".
MVH Danne B
Annons
Re: Vibrationer vid gaspådrag 1600-2000 varv
2Att låta en annan Kiaverkstad kolla bilen tycker
jag låter som ett bra råd.
jag låter som ett bra råd.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07