Annons

Re: Vinterdäck/Fälgar

51
mibe skrev:Jag skulle aldrig slänga på dubbdäck söder om Gävle, helt onödigt. Förstår inte hur det kan vara tillåtet. Varför inte spik i däcken på en gång? Den lilla nyttan som dubbdäck gör på is, det förlorar man flera gånger om på normal mark. Det är ju bara att sänka farten lite, så fungerar dubbfritt lika bra som dubbat.

Sen känns det lite som att däckbolagen lobbar ganska friskt för att vi ska använda de dyra vinterdäcken, kolla dagens Aftonbladet t.ex. SNÖSTORM på väg, artikeln kom precis lagom den 15:e oktober :lol:
ja du fattar poängen! alla nyare kior har ju framhjulsdrift, anti-spin, abs. alla bra egenskaper för säkerhetens skull. så kör man med huvudet och håller fartbegränsningare så går de ju hur bra som helst.

Exakt vad ja också tänkte. den dära snön som kommer är borta lika fort som smöre i solskene. Aftonbladet, Sveriges stora propaganda maskin nummer 1. alla faller för masspsykologin....huga mig ;)

Själv blir ja hyffsat irriterad då folk runt omkring en pratar om vinterdäcken precis som att de kommer att dö imorgon om de inte sätter på vinterdäck nu. detta tjat varje som sker varje år. :lol:
Annons

52
Mina föräldrar körde på sommardäck, året om, tills det blev ett lagbrott. Sen körde de på året runt-däck fram tills det blev ett lagbrott. Inte en enda olycka. Man måste tänka lite när man kör. Kanske därför jag är lite skeptisk också.

Däremot skulle man behöva snökedjor ibland, men det är en annan historia :)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

53
para skrev:
Jag bor utanför göteborg och kör dubbdäck på båda bilarna. Norr om Gävle har jag nog aldrig ens varit...
Inte så ofta vi har snö men när regnet och slasket fryser på blir det halt och då funkar inte friktionsdäck.
Dessutom bygger hela iden med friktionsdäck på att några med dubb måste åka först och rugga upp isen annars blankpolerar ni ju varenda korsning med era dubblösa däck.
Söder om Sverige är det knappt tillåtet med dubbdäck och det kan frysa på rätt bra där också. Däck + friktion = värme. Det tillsammans med allt salt som slängs på ger rätt bra grepp. Jag har kört med sommardäck i isstorm i Dallas, det gick hur bra som helst - man sänker farten lite. Visst kan det bli halt ibland, men det blir det ju även med dubbdäck. Det är ganska små dubbar som ska hålla emot 1.5 ton bil i fart, så vem som helst kanske kan räkna ut att det är ganska marginell nytta i de flesta situationer.

Däremot FÖRSTÖR dubbdäck så in i h-vete vilket gör att Sveriges vägar är bullrigast och sämst i hela västvärlden. De spår som skapas är förmodligen proportionellt farligare än nyttan som däcken gör på vintern. Ja, sen är det partiklarna också...

54
mibe skrev:
Visst kan det bli halt ibland, men det blir det ju även med dubbdäck. Det är ganska små dubbar som ska hålla emot 1.5 ton bil i fart, så vem som helst kanske kan räkna ut att det är ganska marginell nytta i de flesta situationer.

Däremot FÖRSTÖR dubbdäck så in i h-vete vilket gör att Sveriges vägar är bullrigast och sämst i hela västvärlden. De spår som skapas är förmodligen proportionellt farligare än nyttan som däcken gör på vintern. Ja, sen är det partiklarna också...
Att dubbdäck är överlägset bäst på is och packad snö är väl alla överens om. Dubb räddar liv.
Kolla tex i dagens AutoMotor sport. Dubbdäcket vinner såklart på is men placerar sig även väldigt högt upp i momenten med snö, våt och torr asfalt.

Partiklarna ja... vilka dör av det? Äldre människor som knoppar av några år förtidigt..... visst det är inte bra men jämför då med de som dör i olyckor som kunde förhindrats om dubb används, barn, hela familjer osv med livet framför sig.

Sen är det högst individuellt hur/var man kör också. Åker man mest inne i städer i låga hastigheter så är väl friktionsdäck helt ok, blir inte så alvarliga olyckor om man skulle kana in i nån annan bil.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

55
Nej,dubb räddar inte liv. I de hastigheter som dubb eventuellt gör nytta så dör knappast folk. Däremot kan de nog rädda en och annan kaross. Att folk dör av partiklar är däremot välkänt. Att folk kör av vägen i regniga, spåriga vägar, det vet man också. Dubbdäck förstör alltså betydligt mer än vad de gör nytta. I norra delen av Sverige börjar nyttan överväga nackdelarna.

Det är bara att väga för mot nackdelar. Dubbdäck är bäst på en enda sak, bromsa på is och att ta isiga kurvor i lite lägre hastigheter (i högre räcker de naturligtvis inte till).

Har man dubbdäck söder om Dalälven och har det av säkerhetsskäl, då antar jag att man har en fyrhjulsdriven bil också? Om inte, så hycklar man ju lite, eller?

56
Tusan nu vet jag ju inte vad jag ska köpa längre!

Jag bor i Falköping och kommer köra runt i stan men åker även regelbundet längre sträckor till bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö och många andra städer. Ska jag alltså satsa på ett par riktigt bra friktionsdäck istället för dubb?

Vinterdäck/Fälgar

57
Jag tycker debatten är onödig. Ingen som skrivit här har igentligen mer koll än vad som skrivs i tidningarna och tidningarna vet vi ju alla hur det är med....

Det är delvis rätt att dubbdäck river upp partiklar från vägbanan men studier har visat att detta är rätt grova partiklar som visserligen inte är helt ofarliga men vägsalter och andra lösningsmedel frigör mindre partiklar som är mer hälsovådliga genom att dom kan komma djupare ner i lungorna där skadliga ämnen gör mer skada, smolket i dubbhatarbägaren är att dubbfria däck med deras finare sajpningar, lameller och i dom flesta fall mjukare gummi "kastar" upp mer av dessa mindre och farligare partiklar i luften vilket är negativt ju, eller?(uppgift internet och av en däckexpert som varken jobbar på tidning eller Nokian :) )

Ang dubb i högre farter, jag skulle vilja se Svenska rallyt eller Montecarlorallyt köras lika snabbt på dubbfritt :)
Lite extremt exempel men dubbar gör nytta speciellt för sidostabilitet även i motorvägsfart om det är isigt.

Måste poängtera att jag är absolut inte mer däckexpert än någon av er, kanske mindre tom. Skillnaden är kanske att jag inte bryr mej om vad tidningar skriver för dom är ALLTD färgade åt något håll.

Måste även poängtera att jag varken förespråkar dubb eller inte dubb, det är upp till var och en :)

Jag har alltid haft dubbade däck på privatbilarna men under mina 13 år som bud/paketbilsförare så har jag nästan alltid haft dubbfritt och aldrig haft problem med det heller, körning går som sagt att anpassa efter rådande förhållanden.
Jag har då också nästan enbart kört Mercedes Sprinter som är tung i fram, lätt i bak och bakhjulsdriven, dom gånger jag fick ta bärgare till hjälp hade nog inte dubbat hjälpt till heller då det var djup lössnö.

Varför kör jag dubbat nu då?
1 Frugan bestämmer
2 Gillar ljudet från dubben när man kör sakta :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

58
Ja jag har iaf bestämt mig för att köra dubbfritt i fortsättningen. Testade svärfars SAAB på blankis när vi bodde i Östersund. Bilen hade friktionsdäck och nog fan nöp det bra. Visst hade jag inte så hög hastighet men nog höll jag 50 km/h alltid.
Håller man hastigheten alt håller sig en bit under, kör mjukt, planerar sin färd och undviker att ligga för nära framförvarande så ligger man bra till. Behövs inte dubb då om ni frågar mig.

Sen det där med saltet.... Hoppas de kunde ge fan i saltet. I norrland anpassar bilförarna sig till väglaget samtidigt som de i Stockholmsregionen anpassar väglaget efter bilförarna.

ni ser ju hur det blir då med alla rostskador etc etc :)
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

59
Dubb/Friktionsdebatten har nog lika många åsikter som det finns metoder att bre sin macka på. Har en del olika bud på pris etc vad det gäller mina däck. Blir troligen dyra kvalitets dubbdäck som håller de åren jag kör denna kian. Är det någon däremot som har erfarenhet av Kumho dubbdäck (har ej specifik modell för stunden)?

Har dem som budgetalternativ mot de tilltänkta continentalen.
Cee´d SW -2013 1,6 CRDi KOMFORT Sand Track

60
Mashugg skrev:Ja jag har iaf bestämt mig för att köra dubbfritt i fortsättningen. Testade svärfars SAAB på blankis när vi bodde i Östersund. Bilen hade friktionsdäck och nog fan nöp det bra. Visst hade jag inte så hög hastighet men nog höll jag 50 km/h alltid.
Håller man hastigheten alt håller sig en bit under, kör mjukt, planerar sin färd och undviker att ligga för nära framförvarande så ligger man bra till. Behövs inte dubb då om ni frågar mig.

Sen det där med saltet.... Hoppas de kunde ge fan i saltet. I norrland anpassar bilförarna sig till väglaget samtidigt som de i Stockholmsregionen anpassar väglaget efter bilförarna.

ni ser ju hur det blir då med alla rostskador etc etc :)
Precis saltfritt skulle vara riktigt jäkla skönt, mindre rost och renare bil :)

Tyvärr är det ju allt för många stolpskott i trafiken här nere. :roll:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013