Annons

Re: Vinterdäck/Fälgar

21
Hej!
Tycker att det är märkligt att man säger att R15 inte går på nya Kia:n.

På kia.se kan man köpa vinterdäck på just R15 (Kumho eller Hankook gummi på, både dubb eller friktion) samt att "billigare variant" av kian säljs med R15 däck, kan det vara okunskap av bythjul.se?

I specifikationen på bilen står det
195 65 R15
205 55 R16
Det betyder att dessa rekommendationer fungerar på bilen.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.
Annons

22
Inlogg skrev:Hej!

På kia.se kan man köpa vinterdäck på just R15 (Kumho eller Hankook gummi på, både dubb eller friktion) samt att "billigare variant" av kian säljs med R15 däck, kan det vara okunskap av bythjul.se?

195 65 R15
205 55 R16
Samtidigt är det ju sjukt konstigt när folk försöker sätt dit sina 15"are och dom tar i bromsoket! :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

23
DavidB skrev:

195 65 R15
205 55 R16
Samtidigt är det ju sjukt konstigt när folk försöker sätt dit sina 15"are och dom tar i bromsoket! :lol:

Jo, det är sant men vad jag ser i denna tråd är att ingen pratar om 195 65 (som är den rekommenderade måtten på Kia Ceed 2013) utan pratar om dem gamla måtten (för Kia Ceed 2012 och tidigare) 185 65. Kan det vara det tro? :shock:

24
Inlogg skrev:
DavidB skrev:

195 65 R15
205 55 R16

Jo, det är sant men vad jag ser i denna tråd är att ingen pratar om 195 65 (som är den rekommenderade måtten på Kia Ceed 2013) utan pratar om dem gamla måtten (för Kia Ceed 2012 och tidigare) 185 65. Kan det vara det tro? :shock:
Det har du nog rätt i, kan ju lika gärna vara att fälgen blir för smal så att oket tar i.
Var på KIA i dag och såg då en Ceed 2013 med plåtisar på 15" monterade så bevisligen funkar det ju på något sätt :)

25
Inlogg skrev:
Nja, 185/65 och 195/65 är mått på själva gummit och nu var det väl insida fälg som tom emot?

Vi hade en ceed sw 2008 bensin ceed förut och nu i vintras körde vi med samma vinterhjul på nya bilen ( 2013 ceed crdi sw) och jag är (nästan) 100 på att det är 15 tum. Har dom på däckhotell så jag kan tyvärr inte dubbelkolla nu.

Minns att det skrapade i när jag rullade ut från däckverkstaden och hade bytt till vinterhjul så jag fick åka in igen direkt. Det var en balansvikt som skrapade emot bromsoket så det kan ju inte vara såvärst mycket frigång till fälgens insida.
Kanske beror det på vilken fälg men har, inerdiametern olika alltså?
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

26
para skrev:
Inlogg skrev:
Nja, 185/65 och 195/65 är mått på själva gummit och nu var det väl insida fälg som tom emot?

Vi hade en ceed sw 2008 bensin ceed förut och nu i vintras körde vi med samma vinterhjul på nya bilen ( 2013 ceed crdi sw) och jag är (nästan) 100 på att det är 15 tum. Har dom på däckhotell så jag kan tyvärr inte dubbelkolla nu.

Minns att det skrapade i när jag rullade ut från däckverkstaden och hade bytt till vinterhjul så jag fick åka in igen direkt. Det var en balansvikt som skrapade emot bromsoket så det kan ju inte vara såvärst mycket frigång till fälgens insida.
Absolut, visst kan det vara så. Tycker dock det är lite skumt att du ändå kunde ha dina gamla fälgar på när många här påstår att det inte går då dem har andra mått.

Skriver ned lite fakta här om detta

Detta gäller för "gamla" Kia .
Cee´d, Cee´d_sw, pro_Cee´d

Däck & fälg med godkända specifikationer:
185/65/R15: 5,5x15 ET47(ej 2,0)
195/65/R15: 5,5x15 ET47
205/55/R16: 6,0x16 ET51
225/45/R17: 7,0x17 ET56 (endast Sport-paket eller 2,0)

Detta gäller för Nya Kia Cee´d 2013
Cee´d, Cee´d_sw

Däck & fälg med godkända specifikationer:
195/65/R15: 6,0x15 ET46
205/55/R16: 6,5x16 ET50
225/45/R17: 7,0x17 ET53
:clap:

27
para skrev:

Bredden på däcken har även med fälgbredden att göra, så har du ett 185 brett däck så sitter det troligen på en fälg som är 5,5 tum bred medans 195 breda däck passar bäst med 6,0 breda fälgar och som vi såg i tabellen ovan är 6,0 minsta fälgbredd för nya Ceeden, går man under det får man nog lätt problem men det kan gå som sagt. ET spelar också roll, ju mer fälgen kommer inåt i hjulhuset ju trängre blir det för oket, som också visas i tabellen så har gamla Ceeden ett ET på 47 och nya 46 vilket betyder att på nya Ceeden breddar fälgarna ett antal mm utåt i hjulhuset vilket ger mer plats innanför då ju fälgen är liksom konisk på insidan.

28
Hedan skrev:
DavidB skrev:
Mashugg skrev:Nu har jag fått svar från BytHjul. De säger att felet ligger hos dom och att felet går på deras passningsgaranti. För KIA Cee'd är 15" bara å glömma tydligen, det är 16" minst som gäller.

Bra att man får hjälp å skicka tillbaka hjulen. Synd bara att det kommer ta 1-2 veckor innan jag kan tidigast få på nya. 1-2 veckor kommer det ta för jag måste beställa hjulen i min mammas namn, få dom skickade till henne ute på en ö för att sedan skickas in till fastlandet igen *suck*. Svea Ekonomi vägrar låta mig, eller min fru, ta hjulen på delbetalning för att vi är för unga. Ingen som rakt ut sagt att vi är för unga utan det är en slutsatts jag dragit själv. Många andra "unga" som inte heller kan använda sig av Svea Ekonomi.
Sen att priset på hjulen kommer stiga med 2500-3000 riksdaler iom 16" ist för 15" gör ju inte saken bättre :cry:
Din mamma borde ju kunna ändra leveransadress eller?

Man brukar kunna fylla i faktura adress och leverans adress, eller är jag fel ute?
Annars borde du eller din mamma kunna ringa fraktbolaget när dom har hämtat upp hjulen och typ säga att det inte kommer vara någon hemma och att dom kan få leverera hem till dig istället.
Grejen är att jag inte sitter på alla slantar som behövs för köpet varpå jag är tvungen att utnyttja delbetalning. Dyrare ja, men i nuläget är det bara månadskostnaden jag tittar på. Väljer man delbetalning levereras hjulen till den adress som fraktmottagaren är skriven på. I det här fallet skickas hjulen ut till en ö i stockholms skärgård *suck*. Som tur är går det jäkligt snabbt att få in dom igen till fastlandet.
Inlogg skrev:
DavidB skrev:

195 65 R15
205 55 R16

Jag tänkte välja 195/65/15 först, men ändrade mig till 185:or ist då jag vill få lite mer marktryck (säkert ganska liten skillnad). Har själv sett att de har vinterhjul på 15" som tillval när man köper nya Cee'd. Därför antog jag per automatik att de hjul jag beställde skulle passa på bilen. När det gäller fälgar så finns det ju en uppsjö av olika modeller och storlekar. Finns säkerligen 15"-fälgar som passar till bilen, men i mitt fall fick jag en uppsättning som inte passade. OVM Arctic heter fälgarna så se upp om ni ska köpa ;). Felet låg, som jag nämnt, hos BytHjul då de har passningsgaranti.

Det intressanta i hela den här historien är att jag ganska snabbt la en beställning på en uppsättning nya 205/55/16 fälgar och även dessa med Gislaveds Soft Frost 3 för den nätta summan av 10066:- inkl allt. Jä...lar tänkte jag, dyrt blir det :( . Men jag behöver sulor till vintern.
Letade runt lite och hittade abswheels.se. Där kunde jag få samma sorts däck men fälgar av annat märke inkl allt annat för 7545:-. Sweet tänkte jag och skickade iväg ett mail till BytHjul o frågade om de kunde matcha priset.
Till min glädje ger de mig 2500:- rabatt för att matcha priset då det blivit strul med förra beställningen :D.

Det kallar jag bra service.
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

29
hej alla!

Även jag måste inhandla nya vinterdäck och tänkte prova att köpa online för första gången. Jag tänker satsa på lite bättre kvalite med dubb, kanske hakkapilitta eller liknande.

Men min fråga är om jag kan få tips å råd om vilka sidor som är bra och framförallt om det är några man abslout ska undvika? det finns ju en uppsjö av dem och några måste ju vara bättre än andra osv.

Tack på förhand!

30
DavidB skrev:
para skrev:

Bredden på däcken har även med fälgbredden att göra, så har du ett 185 brett däck så sitter det troligen på en fälg som är 5,5 tum bred medans 195 breda däck passar bäst med 6,0 breda fälgar och som vi såg i tabellen ovan är 6,0 minsta fälgbredd för nya Ceeden, går man under det får man nog lätt problem men det kan gå som sagt. ET spelar också roll, ju mer fälgen kommer inåt i hjulhuset ju trängre blir det för oket, som också visas i tabellen så har gamla Ceeden ett ET på 47 och nya 46 vilket betyder att på nya Ceeden breddar fälgarna ett antal mm utåt i hjulhuset vilket ger mer plats innanför då ju fälgen är liksom konisk på insidan.
Tycker att det är något skumt här, varit i kontakt med 4 olika verkstäder i Göteborg och ALLA sa att R15 inte passar. Jag har nu bestämt mig för att köpa R15 dubbfri vinterdäck. Pang! igår köpte jag originalfälgar på blocket (plåt fälg 600kr)
mått 15"
X6 breda
bultmönster 114,3/5
Navhål 67,1
Nu skall jag köpa mig ett par Continental/ContiVikingContact 5. Var inne på bythjul.com och dem visar fel mått (185 65R15) ringde och påtalade detta, bythjul sa "vi ska titta på det".
Ringde sedan kia.com för att fråga vad som gäller och operatören sa att R15 195 65 skall passa men samtidigt sa han att om man har orginal R17 då måste vinterdäcken vara R16, har man R16 kan man ha R15. Till slut sa han att han skulle kolla upp detta och höra av sig på måndag med vad som gäller då jag påpekade att 4 olika verkstäder sa att det inte gick med R15. Vidare tänkte jag testa senare idag med 1 plåtfälg ifall den passar på kia:n. Bara bort med ett hjul in med plåtfälgen R15 och se ifall det tar emot någonstans så som många påstår att det gör.

Håll tummarna.
:think: