Annons

Angående service Cee´d

1
Nu är det dax för service på min Kia, nr.2 för att vara exakt..
Min fråga är om man verkligen måste serva bilen varje år oavsett körsträcka? Känns ju rätt skumt att behöva serva en bil om man t.ex. bara kör 300-400mil om året.. Blir ju en jävligt dyr bil i slutändan i så fall..
Nu har våran Kia Cee´d SW diesel gått 3200mil och det är som sagt dax för en större service som kostar 4600:-

På stämpeln i serviceboken står det: Nästa service vid 54019km eller 2013-11-20.. Vilken gäller?

mvh
Kia Cee´d 1,6 CRDI Eco SW -11
Annons

Re: Angående service Cee´d

2
Dmz skrev: På stämpeln i serviceboken står det: Nästa service vid 54019km eller 2013-11-20.. Vilken gäller?

mvh
Det som inträffar först gäller.
På de nya ceed- dieslarna är det 2-årsintervall alternativt 3000mil

Volvo hade nått dom kallade för anpassad service om man körde lite. Bilen skulle in varje år men det räckte med oljebyte o nån snabbkoll istället för en fullservice. Kia kanske har nått liknande? Kolla bara så att garantin bibehålls isåfall.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

4
Som Para skriver behöver man serva varje år för att behålla garantin, oavsett om man kör 10 mil.

Håller med om att det är surt då jag också bara kör ett par hundra mil om året men det är inget unikt för Kia, funkar likadant hos många märken.

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

5
Lika illa på andra hållet, jag kör drygt 4000 mil/år, så min ska på service ung. var 9:e månad....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

6
du skulle aldrig ha köpt en ny bil om man kör lite...blir ju dyra mil då, motsvarande värdeminskningen. en ny bil ska användas.

bra på nyaste modellerna att de är 2-års serviceintervall / 3000 mil.
men du kanske sitter i gamla modellen som jag 1år / 3000 mil. då får man bita i sura äpplet :sick:

så här i efterhand funderar jag inte om man skulle ha behållit sin purfina 740! fan bättre komfort i den. sambon håller med. nästa bil blir då ett stort landvägs-skepp.