Annons
Annons

2
zeezoo skrev:Ingår HAC (hill asistent control) i komfortpaketet eller är det bara executive som har det?
Och har någon erfarenhet av detta? Fungerar det bra?
Det ingår i komfort, funkar riktigt jäkla bra tycker jag, det hjälper till även vid mindre lutningar med och även i nerförslut om man skall backa uppför:)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: HAC komfort?

5
Mashugg skrev:Har jag uppfattat det helt fel när jag säger att den aktiveras efter att handbromsen har använts?
Ja det har du.
Kanske aktiveras den av handbromsen också men jag uppfattar det mer som att bromstrycket hålls kvar 1-2 sek från det att man släpper bromspedalen. Handbromsen brukar jag inte blanda in.
Backar alltid ut från uppfarten hemma och blir då stående på vägen i en flack uppförsbacke.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re:

6
DavidB skrev:
zeezoo skrev:Ingår HAC (hill asistent control) i komfortpaketet eller är det bara executive som har det?
Och har någon erfarenhet av detta? Fungerar det bra?
Det ingår i komfort, funkar riktigt jäkla bra tycker jag, det hjälper till även vid mindre lutningar med och även i nerförslut om man skall backa uppför:)
Verkar ingå i alla modeller..

"Hill-start Assist Control (HAC) helps to prevent you from rolling backwards or forwards if reversing on an incline - brake grip is maintained for 2 seconds until the accelerator is activated. Available on all grades"
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013

7
Hac aktiveras så fort du står i en lutning med bilen och har inget med handbromsen att göra. Står du i en uppförsbacke med växel i (ej backväxeln) så bromsar bilen fast en stund. Har du backväxeln i så aktiveras inte HAC tror inte heller att HAC aktiveras om du har friläge i. Alltså summerat kan man säga att HAC endast aktiveras i uppförsbacke med ettan i eller i nedförsbacke med backväxeln i.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013