Annons

Ceed eco diesel 1.6 crdi

1
Hejsan alla ceed ägare.
Jag har precis gjort en beställning på en 5 dörr eco diesel crdi 1.6 110 hk sand track.
Denna kommer bli en 2014.
Är det någon som har någon erfarenhet av en sådan?
Jag är inte ute efter en bil med massa hk men det ska ju ändå funka att göra en snabb omkörning.
Jag har testat den lite vid bilaffären och gillade den verkligen men då sattes den väl heller inte på några jätteprov.
Har någon koll på hur pigg den är?
Annons

Re: Ceed eco diesel 1.6 crdi

2
Jag skulle nog säga att Kia har en ganska pigg motor i Ceed, har nyligen diskuterats i annan tråd. Hr haft Kia diesel sedan 2008 och den nuvarande köptes ny för 2 år sedan. Jag pendlar 10mil/dag och den har alltid "räckt till" för de omkörningar jag gjort de senaste åren. Däremot tar jag ju inga risker vid en omkörning p.g.a. den pigga(?) motorn.
Kör du en premiumbil med dieselmotor är det förstås skillnad, men kollar man VW golf, Toyota, Nissan och liknande i samma storlek står den sig bra.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

3
Som jag nämnt i andra trådar så är jag jättenöjd med vår Ceed SW CRDI 2103 på 128 Hk. Visst det är några hästar mer är Eco-varianten, men jag tvivlar starkt på att den mindre motorn är så mkt tröttare. Det är ju en Eco diesel så då ska man nog inte förvänta sig en raketmotor. Ska ju vara billigt och framför allt miljövänligt att köra med dessa :D

Jag kan uppleva ibland att vår bil är lite för pigg vid omkörningar. Man planerar att köra om och innan man hunnit tänka klart har man kört förbi bilen framför plus tre andra :P
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

4
Mashugg skrev:Som jag nämnt i andra trådar så är jag jättenöjd med vår Ceed SW CRDI 2103 på 128 Hk. Visst det är några hästar mer är Eco-varianten, men jag tvivlar starkt på att den mindre motorn är så mkt tröttare. Det är ju en Eco diesel så då ska man nog inte förvänta sig en raketmotor. Ska ju vara billigt och framför allt miljövänligt att köra med dessa :D

Jag kan uppleva ibland att vår bil är lite för pigg vid omkörningar. Man planerar att köra om och innan man hunnit tänka klart har man kört förbi bilen framför plus tre andra :P
Haha det låter ju bra.
Jag tänker mig att det kanske inte är så stor skillnad på sw som är lite större och tyngre på 128 hk och den mindre lättare 5dr på 110 hk.
Har jag rätt tror ni?

5
zeezoo skrev:
Mashugg skrev:Som jag nämnt i andra trådar så är jag jättenöjd med vår Ceed SW CRDI 2103 på 128 Hk. Visst det är några hästar mer är Eco-varianten, men jag tvivlar starkt på att den mindre motorn är så mkt tröttare. Det är ju en Eco diesel så då ska man nog inte förvänta sig en raketmotor. Ska ju vara billigt och framför allt miljövänligt att köra med dessa :D

Haha det låter ju bra.
Jag tänker mig att det kanske inte är så stor skillnad på sw som är lite större och tyngre på 128 hk och den mindre lättare 5dr på 110 hk.
Har jag rätt tror ni?
Jag lyckades missa att du skrev 5 dörrars :oops:

Men jag tror med all säkerhet att en 110 Hk i en 5 dörrars kan vara lika pigg eller kanske piggare än en SW med 128 HK :thumbup:
I värsta fall kan man ju slänga i en dieselbox från KCR och få typ 20Hk xtra med lägre bränsleförbrukning som bonus. Dock vet jag ej vad KIA anser om dessa boxar när det gäller garantin.
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

6
Mashugg skrev:
zeezoo skrev:

Haha det låter ju bra.
Har jag rätt tror ni?
Jag lyckades missa att du skrev 5 dörrars :oops:

Men jag tror med all säkerhet att en 110 Hk i en 5 dörrars kan vara lika pigg eller kanske piggare än en SW med 128 HK :thumbup:
I värsta fall kan man ju slänga i en dieselbox från KCR och få typ 20Hk xtra med lägre bränsleförbrukning som bonus. Dock vet jag ej vad KIA anser om dessa boxar när det gäller garantin.
Skaffar man en av de som bara är att plugga in, så tar man bort den när man ska på service eller annat verkstadsbesök.
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

8
zeezoo skrev:Inte ägt någon diesel tidigare och aldrig hört talas om en box.
Vad är det för något?
Upplys mig :-)
Finns en del trådar i forumet på avd. Ceed, här är en ---> http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?t=542

Den dyra: http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... ch=Cee%B4d