Annons

Extra-ljus

1
Har en fråga, som kanske verkar konstig :P
Men jag undrar om man får sätta på extra-ljus på sin Kia (sprillans ny) privat? Alltså inte göra det via en Kia-verkstad. Tänker på garantier och sånt.
Kan inte så mycket så därför tänkte jag att jag måste ju fråga Er som vet mer :)
Cee´d SW -16 1,6 CRDI DCT GT-LINE, Dark Gun Metal
Annons

Re: Extra-ljus

2
Bara häng på vad du vill. :)
Själv satte jag tre sim på en hållare som man sätter bakom reg-skylten.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
Solum123 skrev:Skulle vara roligt om du kan lägga ut en bild på extraljusen så man får se hur det ser ut ..
Och hur fasen du stagat dem utan att borra sönder bilen :shock:

Behöver x-ljus på småvägarna här men drar mig för att montera. Var liiite smidigare på min gamla Volvo 940...

5
Solum123 skrev:Skulle vara roligt om du kan lägga ut en bild på extraljusen så man får se hur det ser ut ..
Har inte fotat ännu, kommer. :)
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

6
jonjak skrev:
Och hur fasen du stagat dem utan att borra sönder bilen :shock:

Behöver x-ljus på småvägarna här men drar mig för att montera. Var liiite smidigare på min gamla Volvo 940...
Har inte stagat alls, köpt stag, men har inte fått dit dem ännu. Verkar bra ändå, men de ska stagas. Ett "metallband" på översidan på alla tre som binder ihop dem och stag från de yttersta till grillen.

8
Jag är ingen bilelektriker på något sätt men installerade en led-ramp på min Sorento. Enkelt beskrivet:

Du behöver en reläsats som du använder när du kopplar in ljusen. Till reläet tar du ström från batteriet, på denna kabel sitter det oftast en säkring, annars måste det finnas en. Säkringen svarar för att inte kabeln ska börja brinna vid för stor ström som flödar genom kabeln. Relät skall kopplas till jord. Sen är det två kablar kvar, en som "öppnar reläet" och en som för vidare strömen från relät till ljusen. Öppnar är lite fel ord för egentligen stängs/sluts kretsen så strömen kan flöda genom relät. Styrströmmen till relät tas enklast med en strömtjuv från pluskabeln till helljuset. Dvs, när du startar det vanliga helljuset går en ström till relät och strömen från batteriet går vidare till extraljus.

Sen måste man räkna på antalet watt, antal ljus, kabeldiameter osv. Beroende på det tror jag det kan bli tal om flera relän osv.

Lycka till

johan

9
Är det någon här som satt extra backljus på sin Kia? (Typ såna som civilpolisen använder på sina) Det är ju inge vidare backljus när det är mörkt ute... :(
Cee´d SW -16 1,6 CRDI DCT GT-LINE, Dark Gun Metal

10
Är man orolig för att garantin skall ryka efter att man satt på extraljus så skulle jag rekommendera att låta verkstaden fixa allt. 7 års nybilsgaranti bortkastat kan ju svida lite.

Jag betalar gärna lite extra för att behålla något sådant :)
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013