Annons

PTC Element, hur tusan funkar det.

1
Hej,
Jag har hittat några trådar om detta men det finns inga riktiga svar tycker jag.

Hur själva elementet fungerar det vet jag det är ju klargjort MEN! hur är själva funktionen i bilen?

Exakt när går elementet i gång? Under en viss temperatur direkt när man startar bilen? När man trycker på defroster knappen? Hur fort kommer det värme i bilen om någon hunnit testa? (Gäller nya Ceed -13 då)

Jag hoppas att det finns någon här på forat som kan och vet hur detta fungerar för på nätet hittar jag inget och KIAs instruktionsbok är lika informativ som en Kalle Anka tidning!! :lol:

Har ju läst att en himla massa bilmärken börjat med detta PTC element men jag hade nog föredragit en gammal hederlig dieseldriven hjälpvärmare som satt i bilarna förr.(inte att förväxlas med parkeringsvärmaredå)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Re: PTC Element, hur tusan funkar det.

6
turboklasse skrev:Jag har läst hur det fungerar men det va längesedan. Det jag kommer ihåg var att ute tempen skulle vara under 10 grader, att motorn skulle gå med mer än 500 rpm och att batteriet skulle va fulladdat. Kanske någon punkt jag glömt.
Hoppas det gav dig lite klarhet.
Ok tack, börjar klarna lite iaf :)

Re: PTC Element, hur tusan funkar det.

7
Knorren skrev:Brukar funka som så att luften som kommer ur utblåsen i kupén värms av dessa element innan motorn är varm och kan börja ge värme.
Funkar "så där" :)
Nä gissar på det, man hoppas ju att det kan komma lite värme på framrutan halvfort iaf :lol: