Annons

olje och filter byte garantier?

1
Hej har en Kia Ceed SW crdi 2013. Då service intervallen är på 3000 mil och det finns ingen olja i värden som funkar så länge. Så hade jag tänkt och göra ett olje och filterbyte själv på jobbet vid 1500 mil. Tänkte höra vad man ska tänka på och om det är krångligt och få loss hasplåten som sitter under motorn kommer köra med en olja som är rekommenderad av Kia som uppfyller dom krav som det ska vara. kan det bli nå knas med garantin om man gör ett mellanbyte själv? kommer ju givetvis köra ordinarie service vid 3000 mil. Har även funderat på om jag bara ska byta oljan och strunta i filtret men då kanske det inte fyller någon funktion och byta olja om jag inte även byter filter? Någon som vet om man lätt kommer åt filtret underifrån?
Annons

Re: olje och filter byte garantier?

2
Ingen aning om hur man gör men som en parantes så hade jag en Seat Ibiza förr i tiden, körde den 24000 mil och böt bara olja en gång vid 12000 mil och den funkade fortfarande utan att dra en droppe olja när jag sålde den :lol: :lol: :lol:

Den hade den gamla hederliga 1,8l gjutjärnsspisen från gamla golf hahaha :lol:

EDIT: Skulle aldrig falla mej in att vara så galen idag ;) får räcka 3000 mil mellan bytena :mrgreen:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

olje och filter byte garantier?

5
Så länge man inte har SAAB så är det inga problem, risken med långa intervall är oilsludge och än har jag aldrig hört att någon KIA har problem med det.
Har man diesel så är problemen ännu mindre då det ej innehåller etanol som äter upp vissa korrisionsskyddande ämnen i oljan.
Ang smörjegenskaper så ja finns det olja så finns det smörjning :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: olje och filter byte garantier?

8
Ok ringde en snubbe på verkstaden som sa att så länge oljan uppfyller ACEA C2 eller C3 standarden och var en 5w30 olja så spelade det ingen roll vad det var för märke på oljan själv körde dom med Mobil1 där på Kia verkstan. Verkstadskillen viste inte vad det var för olja i bilen nu. Fast jag tror de är Mideline oil 0w30 tror jag läst det här på forumet. Hade först tänkt och bara byta filter men blev avråd från det då man absolut inte ska blanda olika typer av oljer. Den där midland oil verkar inte gå och få tag på. Är det något speciellt man ska tänka på när man byter ett insatsfilter har aldrig bytt ett sånt tidigare eller är det lika enkelt som att byta ett vanligt?

10
Hade in bilen på däckbyte. Då när dom hissade upp bilen passade jag på och kolla hur den såg ut under. Och blev positivt överaskad när jag såg att det var en öppning i hasplåten där oljeplugen sitter bara in med en lednyckel. Så nu vet ni det ni som hade tänkt byta själv.