Annons

Stereo / Subwoofer

1
Hej jag hittade en tråd i det amerikanska forumet (vet inte om man får länka dit men jag gör det iaf) som beskriver hur man byter ut högtalarna mot något större. Det intressanta är i alla fall att på den amerikanska versionen sitter subwoofern bakom höger panel i bagageutrymmet enligt bifogad bild. Frågan är då om detta utrymme även finns på bilar i Europa som köpts med/utan subwoofer, för i så fall skulle man kunna installera en subwoofer där. Någon som kollat i sin bil ? Kan vara så att utrymmet är använt till något annat ?

Alternativet är mögligen att köpa en sub som passar i reservhjulet t.ex en från pioneer. Någon som gjort det och hur bra blir ljudet i så fall när det stängs in under golvet i bagaget ?

http://www.kia-forums.com/3g-2011-sport ... ation.html
subwoofer back.jpg subwoofer back.jpg Visad 8364 gånger 275.91 KiB
ts-wx610a-installed_gallery.jpg ts-wx610a-installed_gallery.jpg Visad 8364 gånger 69.71 KiB
tswx610a_installed2_gallery.jpg tswx610a_installed2_gallery.jpg Visad 8364 gånger 34.14 KiB
Annons

Stereo / Subwoofer

2
Tror inte att den i reservhjulet någon nytta... Men den till höger kanske kan låta lite. Har själv hållt på att bygga en del billjud och använde olika program för att beräkna ljudet till elementen(högtalaren) och aldrig lyckats få fram en ritning med så stort element till så liten låda.

Rekommenderar att köpa eller tanka ett proffsigt program för att beräkna volym för specifikt högtalarelement. Då kan du söka på nätet efter olika element som kan passa in i hålrummet men tror ej du hittat större än 4" till det hålet. Mät hålets alla mått och beräkna volymen.

Med vänlig hälsning,
Henke
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Stereo / Subwoofer

3
Redan Farbror Barbro slog ju fast för länge sen att "Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet!" så tyvärr kommer man inte hela vägen utan en baslåda i kofferten på bilen. Blir inte mycket plats kvar för packning dock... Frugan är jätteglad! (Not) Dock har jag med ganska gott resultat testat ett basrör från JL som monteras med spännband under handskfacket. Måste dock drivas med ett separat steg men det kan ju läggas under förarstolen utan problem. Kör den varianten i en Dacia Logan skåpbil och har även hört den monterad i en SAAB 9/5. Riktigt bra för att vara en "kompromiss".
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

4
Har en sån sub som syns på bilden, poppar på helt ok som orginalradio, men som sagt ska man ha BAS är det konyta då man ju flyttar luft... Skulle jag rekommendera nåt byte så är det högtalarna till dyrare med klarare ljud, typ Mb quart eller når annat bra märke.

Stereo / Subwoofer

5
Konyta gör inte heller allt, lådan är nog 80% av ljudet... Satsa på en korrekt beräknad låda!
Med vänlig hälsning,
Henke
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

6
Gör väl ett trådlyft då det säkert är fler som går i samma tankar :)

Reservhjulsbasen från pioneer är faktiskt inte så tokig som den ser ut!

Den behöver rätt många timmar (40-50) för att släppa lite, i början är den rätt torr o klen men med tiden mjukar den upp lite o levererar ganska bra bas faktiskt!

Hur mycket den fyller upp i en Sportage vet jag dock inte, det sitter endå rätt stora högtalare i dörrarna på dom så jag tror inte de blir nån "jätteskillnad", sen beror det såklart på hur de ser ut i golvet också, många bilar har ju dubbelgolv med fack o grejer och då kommer det tyvärr inte igenom allt för mycket bas.

Nått som jag däremot VET fungerar riktigt bra, efter att ha monterat i både picanto,ceed,sportage och sorento är Hertz lilla aktiva sub DBA 200.3 , sitter inbyggt slutsteg i + en aktiv 8" bas + dubbla 8" slavbasar, den levererar riktigt bra och snygg bas trots den lilla storleken :thumbup:
Bild
Sysslar med bilstereo och bilrekond =)

Kika gärna min rekondtråd ;)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 0#p3611940

http://www.bilstereohornan.se

https://www.facebook.com/pages/Bilstere ... 5856433859

7
Lyfter den här tråden lite:

Jag får hem min nya Sportage om en månad och det är en 1.7 diesel utan nav. Det är alltså lilla stereon i den. Jag har faktiskt inte lyssnat på ljudet i den så jag vet inte hur det är. Men går det att förbättra det med så lite ingrepp som möjligt? Byta ut originalhögtalarna mot nya lite bättre går ju men hur mycket orkar originalstereon att driva? Går det att koppla in ett externt steg i bilen? Jag antar att det inte finns några lågnivåutgångar utan man får köra högnivå eller?

Om det är någon som har piffat till ljudet i sen Sportage så får ni gärna berätta vilka grejer ni köpte och hur ni gjorde det.

8
mr_c du skriver att du har installerat Hertz lådan i bla. Sportage.
Vart tog du signalen ifrån eller finns det lågnivå utgång på original stereon (ej navigator)?
Kör du via högnivå från bakdörrarna eller nån variant på hög->lågnivå omvandlare?

Går själv i tankarna på att installera en aktiv JBL GT-5 eller Infinity Basslink i min Sportage och undrar lite vart jag smidigast tar signalen och vart jag kopplar remoten ifrån från bilen (kanske inte behövs remote om man kör högnivåkoppling).
SÅLD - - Sportage 1.6 EX Komfort 2012, Sirius silver. - - SÅLD

9
Timppa77 skrev:mr_c du skriver att du har installerat Hertz lådan i bla. Sportage.
Vart tog du signalen ifrån eller finns det lågnivå utgång på original stereon (ej navigator)?
Kör du via högnivå från bakdörrarna eller nån variant på hög->lågnivå omvandlare?

Går själv i tankarna på att installera en aktiv JBL GT-5 eller Infinity Basslink i min Sportage och undrar lite vart jag smidigast tar signalen och vart jag kopplar remoten ifrån från bilen (kanske inte behövs remote om man kör högnivåkoppling).
Hej!

Oj nu är det fan såpass länge sen så jag inte är helt 100 vart vi tog signal. Men rent gerenellt på alla bilar:

Antingen om man kan komma åt o klämma på "tjuvnypar" på kablarna till ex bakhögtalarna eller om bilen har fabriksmonterad sub.

Eller om bilen har ett originalslutsteg (ofta monterat bak då)

Eller tredje alternativet, att plocka loss stereon o koppla högnivå direkt därifrån. Inte sett nån ny bil som har lågnivå ut direkt, då biltillverkarna inte vill att man ska eftermontera grejer som inte är original.

På just hertz subben är det högnivå in och även autoremote så den känner av när det kommer signal på högtalarna :)

i de fallen vi installerar nånting som inte har de funktionerna inbyggt har vi en riktigt bra hög-lågnivå omvandlare från Massive Audio som kostar 295kr. Med den får du 4volt lågnivå ut samt även remote

Hoppas det var till nån hjälp :)
Sysslar med bilstereo och bilrekond =)

Kika gärna min rekondtråd ;)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 0#p3611940

http://www.bilstereohornan.se

https://www.facebook.com/pages/Bilstere ... 5856433859

10
Tack för svaret mr_c.
Var ute idag och drog strömmen igenom torpedväggen och hittade en riktigt smidig genomgång mellan koppling och bromspedal inifrån sett.
Tröck igenom ett ihåligt vasst rör inifrån kupén och ut i motorrummet, hur smidigt som helst.
Nu återstår bara att sno signal från stereon till bagaget och koppla in dunklådan :-)
SÅLD - - Sportage 1.6 EX Komfort 2012, Sirius silver. - - SÅLD