Annons

Inbyggt alarm?

1
Tja!

Sket på mig fullständigt när alarmet på bilen gick igång på bilen för ett par dagar sedan. Visste inte ens att det var ett alarm, någon som vet vad det reagerar på? Kan inte hitta någon info om larmet som kommer med sportage.

Och går det att stänga av på något sätt? Dvs om det är rörelsekänsligt och man ska åka färja så kan det stå och tjuta i flera timmar. Så skulle vara bra att veta hur man inte har det aktivt när man låser bilen.
Annons

Inbyggt alarm?

4
Har själv funderat på det faktiskt, kanske inte finns någon tilt sensor annars så måste det ju finnas en funktion någonstans för att stänga av den ju.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Inbyggt alarm?

5
Kapitel 4 sidan 12 i instruktionsboken, där står det om larmet.
Inga skak eller lyftkännare.
Bara dörrar, baklucka samt huv som larmar.
Prova att larma när du sitter i bilen,"hoppa" omkring så märker du att larmet inte går
om du däremot öppnar dörren då går det, kanske var så du gjorde när byxorna fick oväntat besök? :lol: :thumbup:

6
Mats R skrev:Kapitel 4 sidan 12 i instruktionsboken, där står det om larmet.
Inga skak eller lyftkännare.
Bara dörrar, baklucka samt huv som larmar.
Prova att larma när du sitter i bilen,"hoppa" omkring så märker du att larmet inte går
om du däremot öppnar dörren då går det, kanske var så du gjorde när byxorna fick oväntat besök? :lol: :thumbup:
:lol: :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

7
Nu är jag inte med riktigt. Larm? Finns det i Sportage? Fjärrstyrd låsning via nyckeln är jag med på men larm? Hur aktiveras det?
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

8
Du aktiverar "larmet" när du låser med fjärrnyckeln.
Det är ju inte ett larm som är godkänt av Stöldskyddsföreningen men det tjuter om man bryter upp dörrar, huv eller baklucka.
Prova, sitt i bilen och ta ur nyckeln ur tändningen, öppna förardörren och vänta 10 sekunder stäng sedan dörren, du sitter kvar och låser med fjärren, vänta 30 sekunder och sedan öppnar du dörren med handtaget, då ska det börja tjuta.
Gjorde så i min och grabbens Sportage.
Jag upptäckte det när jag lånade grabbens och "jollrade" med fjärren och sen när jag öppnade dörren så tjöt det, nu gjorde ju jag inte "brallan" med det var inte långt ifrån, jag satt inne i garaget och då lät det ordentligt.
Provade sen i min när jag köpt den och jodå, det tjöt i den också. :lol: :shock: