MeanMike skrev:Tror inte han mena så. Jag har sett siffror här som jag nog ler åt. Jo om vagnen väger 800kg och du kör i 70 i medvind och solen i ryggen o hemlängtan. Önskesiffror är ingen info att delge andra. Jag blir själv trött på folk som påstår att bilen drar 1,5 dl mer med husvagn......jo man önskar ju det.....
Vikten spelar roll, hur många start o stopp, hastighet, husvagnens utformning, bredd.
Allt det påverkar ju.
Därför uppgav jag mina hastigheter, o storlek på vagn så ni kan jämföra.
Kian är stabil dragare, går fint med farthållare, visst jag får växla ner till 4.an kanske 5 gånger ner till Kroatien. (alperna) Jag kör alltid på 5:ans växel för att inte påfresta motorn fel. 95km/t är ca 2000 varv på 5:an
Jag tycker ni ska vara glada för en så bra o snål dragare.
Skrev så för att han gjorde inlägg i andra tråden och undrade hur någon kan få sin Ceed att dra 0,5 när hans drar minst 0,58.
Det är lika dant där att det är så mycket som spelar in, vissa av oss bor inte i storstaden och kör därför aldrig stadstrafik vi kör mest på 70-90 vägar och det säger ju sig självt att man gör av med midre soppa varje mil jämfört med en som kör mer stadstrafik, köar och ligger 110-120 och över på motorvägen.
Jag har själv fått utbildning i eco driving och vet hur jäkla mycket det skiljer mellan olika körsätt och trafiksituationer.
Jag tycker inte heller det är speciellt uppseendeväckande att få en miljödiesel att dra 0,5 l/milen varför skulle det??
Jag fick ju min SAAB 9-5 2.0t Biopower att ligga på prick litern milen blandad när alla andra tjafsade om att deras drog mellan 1,2 till 1,5 l/milen(med sprit i tanken) jag fick den även att dra 0,61 l/milen på långkörning med B95 och vinterdäck(resan tog ju sin lilla tid
), återigen så är det nog mer bevis på att alla har olika förhållanden dom lever sitt billiv i samt att många tror dom kör lungt när dom bara kör 110
Bilfirmona anger alltid sin landsvägsförbrukning i 90km/h av en anledning men folk verkar tro att farten och luftmotstånd inte spelar någon roll men det gör det bigtime!
Lika så är det med luftrycket i däcken där man kan tro att det är ok att köra med 2 kilo i däcken vilket är smågalet med
Alltså igentligen är det så att dom enda som kan jämföra siffror med varandra är då 2 personer som bor på samma adress och kör samma sträcka vid samma tid varje dag.
Ledsen att det blev lite väl off topic men kände att jag behövde förklara mej lite, i alla fall mina siffror är absolut inget ljug för att jag försöker verka ball på forumet eller något sådant, troligtvis skulle jag lacka som fan om min miljödiesel inte gick att köra under 0,58 med min körstil och mina körförhållanden.