Annons
Annons

Re: Köpråd Kia Rio 2012-2014

13
kiaceeddriver skrev:Räknas inte Rio diesel som miljöbil o därmed skattefri? Iaf om den registrerades innan nyår
Det var innan nyår och gällde även 1,2 bensin. Skatten nu är cirka 340:-/år för den sistnämnda.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011

Köpråd Kia Rio 2012-2014

14
M72 skrev:Intressant med olika serviceintervall. Det gör ju att de fasta kostnaderna (skatt, försäkring, service) blir likvärdiga om man kör mindre än 1500 mil per år.
Inte om du får serva bensinaren varje år och dieseln vart annat, det är ju alltså det som inträffar först mil eller tid som man ska följa så kör du mindre än 1500 mil per år så servar du ju dieseln bara vart annat år :)

Nu har jag ju iofs ingen aning om hur dom olika intervallen är på Rio men men :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

15
DavidB skrev:
M72 skrev:Intressant med olika serviceintervall. Det gör ju att de fasta kostnaderna (skatt, försäkring, service) blir likvärdiga om man kör mindre än 1500 mil per år.
Inte om du får serva bensinaren varje år och dieseln vart annat, det är ju alltså det som inträffar först mil eller tid som man ska följa så kör du mindre än 1500 mil per år så servar du ju dieseln bara vart annat år :)

Nu har jag ju iofs ingen aning om hur dom olika intervallen är på Rio men men :)
Det var ju det som var poängen.
Bensin = billig skatt men service varje år
Diesel = dyrare skatt men service vartannat år

Detta ger ju ungefär samma kostnad.

17
Har en Ria 1.2 och jag är nöjd med den. Visst är där inte det bästa accet men jag tycker den rullar på bra ändå. Hade inte tyckt det vore mer värt för en större motor.

Vi ligger på typ 0,6 i förbrukning. Kör ofta 1 mils sträckor där det är lite kuperat och max 80 km + lite grusväg där man får ta de lugnt.

Körde på långtur, 25 mil och då låg den kring 0,5
Kia Rio 1,2 2013

Kia Ceed Sw cdri 2013

19
Vi ska skaffa andrabil nu och det lutar nog åt en Rio 1.2 Edition Komfort som är på kampanj nu. Har provkört den och Picanton och det är ju som natt och dag. Rion känns som en riktigt bil. Blir nog att beställa en nästa vecka. Då blir 2 Kior i familjen tillsammans med vår Sportage 2013 :).

Ni som har kört den ett tag är ni nöjda med den?

20
Vi köpte en Rio för några månader sedan och har sedan tidigare en Sportage.

Vi tänkte köpa en Rio 1,2 Komfort Edition, men dels upplevde jag det som väldigt jobbigt med bara fem växlar.... höll på att lägga i backen varenda gång jag kommit upp i fart... och dels så kände jag att jag INTE kunde förlika mig med manuell AC.

Så lösningen för oss blev en begagnad (2012) Rio 1,4 bensin komfort PLUS med 1700mil på mätaren. Underbart med likadan växellåda (6 växlar och samma växellägen), ECC som var ett krav och utöver det lite extra lull-lull (backvarnare (nästan ett krav med tanke på bakåtsikten), farthållare (nästan ett krav för oss), bluetothtelefon (nästan ett krav eftersom vi vant oss med detta sen många år tillbaka nu), mörka rutor (inte ett krav, men vi har alltid tonat rutorna på alla våra bilar så..), 17"fälgar (hade den otroliga turen att den var utrustad med exakt de 17" orginal sommarhjul som jag ändå tänkt köpa)... kylbart handskfack och mjuka paneler och läderdörrsidor kunde jag leva utan, men visst och även färddatorn "supervision-instrument" är nice.

En annan bonus med 1,4 vs 1,2 är serviceintervall 3000mil istf 1500mil!
Jag körde också 1,2 och 1,4 direkt efter varandra och tyckte det var relativt stor skillnad (men viktigast var växlarna).

Kan bara säga att vi är supernöjda med bilen, några saker är bättre och modernare än på Sportagen - Kurvljusen som följer ratten och inte blinkersspaken samt att de dessutom lyser upp (vilket är tveksamt på sportagen), - färddatorn är bättre och man kan ha yttertemp samtidigt som annat (men det är kanske för att vi har "supervision"). Bilen känns mer som en "riktig" bil än Picanton, vilken iofs inte var ett alternativ för oss då vi kör för mycket landsväg (med vilt) och så gillar vi inte designen.

Ångrar inte en sekund att vi köpte Rio'n och att vi valde en begagnad Rio komfort PLUS... men det är ju såklart dels en prisfråga och dels en fråga om tur (de växer inte på träd med komfort PLUS)..... är inte "lull-lullet" i komfort PLUS viktigt och man kan leva med 5-vxl så är såklart en ny 1,2 Komfort Edition ett "smartare" val.

Lycka till!