Annons

Köpråd Kia Rio 2012-2014

1
Hej,

jag skulle behöve lite hjälp med val av bil. Vi behöver en bil till och har fastnat för Kia Rio. Vi har provkört 1,2 bensin och 1,4 diesel.

Den lilla bensinare kändes väldigt slö men funkar ju bra när man väl fått upp farten. Dieselmotorn är ju betydligt kraftigare vid låga varv och kändes bättre. Bensinaren har ju däremot bättre pris och lägre skatt.

Vad har ni för synpunkter på motorval?

Jag har ej fått tillfälle att provköra 1,4 bensinare, är det stor skillnad mellan 1,2 och 1,4?

MVH

Markus
Annons

Re: Köpråd Kia Rio 2012-2014

2
Kör själv 1,2 bensin och har vant mig vid att man inte direkt flyger iväg. Dock tycker jag bara den är lite långsam på ettans växel men sen rullar den vidare ganska bra. Med tanke på att dieseln börjar "löna sig" vid ca +8000 mil (?) plus en skatt på 300:-/år och en av de billigare kostnaderna per mil på marknaden (25kr/mil) gör att 1,2 bensin är ett bra val enligt mig.

Man får ställa sig frågan varför man köper bilen. Är det för att accelerera snabbt och där med också betala för det så är ju en starkare och dyrare motor absolut ett bättre alternativ. Det var dock inte därför jag valde Rio.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011

3
JohanKarlsson skrev:Kör själv 1,2 bensin och har vant mig vid att man inte direkt flyger iväg. Dock tycker jag bara den är lite långsam på ettans växel men sen rullar den vidare ganska bra. Med tanke på att dieseln börjar "löna sig" vid ca +8000 mil (?) plus en skatt på 300:-/år och en av de billigare kostnaderna per mil på marknaden (25kr/mil) gör att 1,2 bensin är ett bra val enligt mig.

Man får ställa sig frågan varför man köper bilen. Är det för att accelerera snabbt och där med också betala för det så är ju en starkare och dyrare motor absolut ett bättre alternativ. Det var dock inte därför jag valde Rio.
Hej Johan, tack för dina synpunkter. Jag håller med dig om dina synpunkter, man köper ju inte en Rio för att det är en racerbil. En dieselvariant är ju svårt att räkna hem om man inte kan hitta en beg. till ett bra pris.

Nu kvarstår ju frågan om 1,2 eller 1,4 -- Hurs stor skillnad är det?

Vad har du för verklig förbrukning?

4
M72 skrev:
JohanKarlsson skrev:Kör själv 1,2 bensin och har vant mig vid att man inte direkt flyger iväg. Dock tycker jag bara den är lite långsam på ettans växel men sen rullar den vidare ganska bra. Med tanke på att dieseln börjar "löna sig" vid ca +8000 mil (?) plus en skatt på 300:-/år och en av de billigare kostnaderna per mil på marknaden (25kr/mil) gör att 1,2 bensin är ett bra val enligt mig.

Hej Johan, tack för dina synpunkter. Jag håller med dig om dina synpunkter, man köper ju inte en Rio för att det är en racerbil. En dieselvariant är ju svårt att räkna hem om man inte kan hitta en beg. till ett bra pris.

Jag vet inget om 1,4 faktiskt men när jag själv skulle köpa och läste runt så påpekade man i flera recensioner att 1,4 inte var värd den extra kostnaden. Jag snittar 5.5 idag och då kör jag i stan varje dag.

5
JohanKarlsson skrev:
M72 skrev:

Jag vet inget om 1,4 faktiskt men när jag själv skulle köpa och läste runt så påpekade man i flera recensioner att 1,4 inte var värd den extra kostnaden. Jag snittar 5.5 idag och då kör jag i stan varje dag.
Kan ju vara så att det knappt är någon märkbar skillnad mellan motorerna, det är säker samma motor i grunden. I linköping har de inte ens någon 1,4 hemma för provkörning.

6
Hur långt kör du per år?
Hur länge har du tänkt ha bilen?
Bensinarna servas varje år/1500mil, dieseln varannat/3000mil

Dieseln känns dyr men snart kommer väl nån kampanj där också och då blir den 15-20 tusen billigare..... Bara att vänta lite?
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Köpråd Kia Rio 2012-2014

8
En dieselmotor med sitt vridmoment och låga varvtalsregister är generellt mkt trevligare att köra än en bensinmotor, anser jag.
Det är inte bara ekonomi man bör titta på utan hela konceptet med allt ifrån körglädje, servicekostnader och annat.
Att säga att "Det gör inget, för jag tycker om att köra i 80km/h på motorvägen" känns inte som ett bra argument att köpa en för liten motor. Sedan är det ju klart att alla kanske inte har råd att köpa något bättre, och då är det ju tyvärr den begränsande faktorn.
Men jag skulle iaf rekommendera att i så fall spar ihop en eller några månader till och köp en bil med en motor som ger lite tillbaka.
Jag vet att man ångrar sig bittert annars, been there-done that.

Köpråd Kia Rio 2012-2014

9
Är det som dom andra modellerna så är det service 1500mil/1gång per år och dieseln 3000mil/vart annat år?
Isf så spelar ju den högre skatten ingen roll för 5 öre :)

Och som sagt är ju när det gäller motorsvagare bilar alltid både mer lättkört och mycket trevligare med diesel och det är i mina ögon mycket värt några extra hundralappar per år.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

10
Att det tar max två-tre sekunder längre att komma upp i 100km/h än i den bästa motorn är inte värt kostnaden enligt mig. Nöjd att jag valde 1,2 och den gör motorvägen lika bra som någon annan bil jag haft.