Annons
Annons

Re: Tack för mig!

3
Vore intressant att få höra en jämförelse nu då du bytt bil, och varför man skiljer sig från en sportage?
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic

Re: Tack för mig!

4
Kul att du stannar kvar på KIA iaf. Har hört att KIA ägare är de mest trogna av alla märken; stämmer det?
Är förstås nyfiken på varför du gör en downsize, men det är din sak å önskar dig all lycka med nya bilen :thumbup:
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.

Re: Tack för mig!

5
Ronnie skrev:Ok, du byter bara avdelning? :)
Ja, så kan man säga! Även om Rio-folket inte har någon egen på förstasidan ;)
Greatderek skrev:Vore intressant att få höra en jämförelse nu då du bytt bil, och varför man skiljer sig från en sportage?
Jag får återkomma med en jämförelse senare. Den första känslan var att det är som en liten Sportage inuti.
Oakie skrev:Kul att du stannar kvar på KIA iaf. Har hört att KIA ägare är de mest trogna av alla märken; stämmer det?
Är förstås nyfiken på varför du gör en downsize, men det är din sak å önskar dig all lycka med nya bilen :thumbup:
Jag trivs bra med KIA. ÅF har alltid varit behjälplig, garantin är bra, Sportagen har fungerar perfekt. Helt enkelt det märke jag varit totalt mest nöjd med än så länge. Anledningen till att jag går ner en storlek har med flera saker att göra. För det första är Sportagen lite onödigt stor då familjen klarar sig med en mindre bil nu mera och ekonomisk vill jag gärna få ner kostnaden för att åka bil vilket jag nu fått en hel del. Tack och lov kändes Rio, som jag nämnde ovan, som en liten Sportage att köra så bytet gick smärtfritt :)
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011

Re: Tack för mig!

6
Efter ett tag med Rio istället för Sportage kan jag nu göra några jämförelser även om det är i ett tidigt stadium och att jag kanske är färgad av min nöjdhet med bytet.

+ Rattvärme: Fanns inte till min Sportage. Grymt om man som jag har kalla fingrar.
+ Växellådan: Känns betydligt mer välbyggd, mjuk, stabil och skramlar inte.
+ Ljudnivån: Känns bättre isolerad och mindre bullrig.
+ Dämpningen: Mycket bättre till viss del. Inga "badunk dunk" i vägsprickor längre. Dock känns det betydligt mer i riktigt djupa hål.
+ Bränsleförbrukningen/Skatt: Så klart :)

- Storleken: Man sitter längre ner, har lite mindre lastutrymme och bilen är interiört mindre. Har man vant sig med större är det ju en omställning.
- Wow-faktorn: Nog gillar jag Rios utseende alltid men Sportage tar ju lite mer plats i den estetiska världen.

Sen finns det ju saker som har med tillval att göra m.m. men det är ju val som man gör själv om man vill ha eller inte och går därför inte att jämföra. Jag är nöjd med mitt byte eftersom det passar mig bättre i dagsläget och Sportage passade bättre tidigare. Lär garantera märka fler +/- med tiden. Kan varmt rekommendera båda bilarna beroende av vilket behov man har!
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"