Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

11
Hej,

Ny på forumet och har en Kia Ceed sw från slutet av förra sommaren. I vintras (12-1300 mil) upptäckte jag också rost på bakluckan vid listen runt handtaget...
Tog kontakt med Hedin där jag köpt bilen och lämnade in den. Det dom sa var problemet är att denna list och bromsljuset var monterat för tajt mot bagageluckan och att det var orsaken. Själv hade jag bara på dessa platser och inte mitt på. Då (i slutet på februari har jag för mig) hade KIA skickat ut en bulletin om detta där man sätter dit distanser för listen och bromsljuset samt att man bara skulle rätta till rostangreppet inte lacka om hela luckan. Sedan när jag hämtade bilen så ser man ju en nyansskillnad på lagningen och på övriga luckan, metallic... Det är ju inte mycke men det var enligt dom beslut från Kia att så här gör man och från Kia skickade dom färgen som skulle räcka för detta. Ser det inte längre om jag inte tittar efter det, så jag stör mig ju inte på det egentligen, men känslan blir lite sådär...

Men i det andra fallet här med rost mitt på bagageluckan också verkar ju vara något annat och då blir det kanske hela luckan. Men är det någon annan som hört detta med att dom bara skall laga det skadade området och inte ta hela luckan?

I övrigt tycker jag att det är en helt ok bil är riktigt nöjd med den.

MVH
Zubaro
Annons

12
Hej,

Låter inget vidare. Till mig har de sagt att de haft ett par fall och att de lackar om hela luckan. Det jag har förutom listen är galvsläpp och det är kanske därför hela lucka ska lackeras. Dock inte hört från Kia än om det. Håll ögonen på din lucka, inte omöjligt att du tyvärr kanske får galvsläpp också så småningom. Min har stått under tak hela sin livstid så det är inget annat som spökat.

Ha det gott, och välkommen till forumet

Peter

Zubaro skrev:Hej,

Ny på forumet och har en Kia Ceed sw från slutet av förra sommaren. I vintras (12-1300 mil) upptäckte jag också rost på bakluckan vid listen runt handtaget...
Tog kontakt med Hedin där jag köpt bilen och lämnade in den. Det dom sa var problemet är att denna list och bromsljuset var monterat för tajt mot bagageluckan och att det var orsaken. Själv hade jag bara på dessa platser och inte mitt på. Då (i slutet på februari har jag för mig) hade KIA skickat ut en bulletin om detta där man sätter dit distanser för listen och bromsljuset samt att man bara skulle rätta till rostangreppet inte lacka om hela luckan. Sedan när jag hämtade bilen så ser man ju en nyansskillnad på lagningen och på övriga luckan, metallic... Det är ju inte mycke men det var enligt dom beslut från Kia att så här gör man och från Kia skickade dom färgen som skulle räcka för detta. Ser det inte längre om jag inte tittar efter det, så jag stör mig ju inte på det egentligen, men känslan blir lite sådär...

Men i det andra fallet här med rost mitt på bagageluckan också verkar ju vara något annat och då blir det kanske hela luckan. Men är det någon annan som hört detta med att dom bara skall laga det skadade området och inte ta hela luckan?

I övrigt tycker jag att det är en helt ok bil är riktigt nöjd med den.

MVH
Zubaro
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

14
Har nu äntligen fått tillbaka bilen efter 5 arbetsdagar med helg i mellan ( 7 totalt )istället för lovade 1-2 dagar. Orsaken till dröjsmålet var att de lackade om hela luckan och inte bara lack förbättrade just vid rostbubblan.
Det ser ju bra ut och det känns ju bättre att de lackade hela luckan och inte bara rostbubblan.
Jag tycker Hedin bil kunde ha skött det bättre och hört av sig själva istället för att jag fick jaga och höra hela tiden om bilen var klar. Blev lovad en dag och när jag ringde så var den ändå inte klar, detta hände 3 ggr.

15
Har haft min inlämnad för detta också. Dock fick jag aldrig något brev om detta problemet, det var något jag uppmärksammade själv och även läste om på detta forumet samt hörde från en kollega till min svåger.

I mitt fall lackade de om hela bakluckan och jag skulle fått den efter andra dagen men tydligen saknades 3 packningar i kittet till låset och skyltbelysningen så det drog ut en dag extra. Fick dock bra service av en på verkstaden som ringde runt och kollade vad som hänt och återkopplade till mig 2 ggr under en dag.

Jag lämnade bilen på fredagen och fick den på tisdagen. Hyrbil hade kostat mig 300 kr/dygn, något jag inte ville betala.

Tycker de gjort ett bra jobb med lackeringen och förmodligen är det för att de lackade hela bakluckan istället för bara vid området. Då min svåger känner personen som sköter omlackeringen för min stads KIA-återförsäljare så fick jag även höra att vissa bilar fått rost bakom nummerplåten också och att det var väldigt många KIA-bilar de lackade om bakluckan på nu.

16
Upptäckte idag at jag troligen har rost bakom bromsljuset över rutan :( . Glaset har en spricka i sig som andra skrivit om här på forumet och när jag tittade närmare på det så ser lacken bubblig och missfärgad ut (se bifogad bild) så bakom där är det troligen rost, är det någon annan som sett något liknande på sin bil?
Bilagor
Rost runt bromsljus.jpg Rost runt bromsljus.jpg Visad 4235 gånger 6.7 KiB

17
sam skrev:Upptäckte idag at jag troligen har rost bakom bromsljuset över rutan :( . Glaset har en spricka i sig som andra skrivit om här på forumet och när jag tittade närmare på det så ser lacken bubblig och missfärgad ut (se bifogad bild) så bakom där är det troligen rost, är det någon annan som sett något liknande på sin bil?
Bubblig och missfärgad är goda kännetecken på rostangrepp så kontakta firman du köpte bilen av för att få vidare hjälp!

19
Hej,

Upptäckte detta forum när jag började söka på "rost", "baklucka" och "Kia Ceed". Jag har upptäckt ett par små rostbubblor på mitt på plåten på backluckan samt vid handtaget.

Dags för ett besök på hos Förenade Bil. Med alla andras erfarenheter verkar det inte vara något problem att få gehör. Någon annan som har goda/dåliga erfarenheter av Förenade Bil i Mölndal?

/Mikael

20
Precis som många andra är vår bil rostig på bakluckan.
Rosten finns vid bromsljuset, under bakrutan och vid sidan om handtaget.

Dock har vi tittat lite noggrannare och hittat mer rost på lite olika ställen. Mest angripna är dörrarna efter bakluckan. Hur mycket rost ska det finnas på en bil som är ca 2,5 år gammal och som rullat ca 7000 mil?
Är det vanligt att det finns rost lite här och var på en ganska ny bil?
Jag kan inte påminna mig om att våra andra nya bilar haft lika mycket rost som vår Ceed efter så kort tid...
Vi köpte en ny Golf plus för några år sedan och den hade en hel del galvsläpp men vi slapp iaf rost.

Ingen mer som hittat rost på andra ställen än bakluckan?

Mvh
jjonte