Annons

Typ av automatlåda till 2013 diesel?

1
Ceed-broschyren är verkligen inte klar när det gäller vilken typ av automatlåda som levereras till Ceed 1,6 diesel 2013.
Det står endast att det är en 6-stegs automatlåda.

Någon som vet vad som sitter i dem? Gammal hederlig planetväxellåda? Lock-up på vilka växlar/hastighet? Annan typ?

Jag har lite inne på att byta min 10 år gamla bil av annat fabrikat till en ny Kia, men har inte hittat nån automat att provköra ännu. (Har kört diverse automat sedan körkortet i mitten av 80-talet så nått annat är inte aktuellt).
Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)
Annons

Re: Typ av automatlåda till 2013 diesel?

2
På min -13 sitter det en vanlig momentomvandlarlåda. Jäkligt bekväm. Hade VW med DSG förut och den fanns det inget att klaga på. Denna är ju mer som å köra jänkebil. Lite gammaldags å slirar väldigt
mycket, men det tycker jag är gott. Drar väl lite extra soppa bara. Lockupen har jag inte tänkt på faktiskt. Känns som den går in vid 60kmh ungefär. På fyran kanske? Tänker inte så mkt på det.

Re: Typ av automatlåda till 2013 diesel?

7
Tack Barret, för svar som inte är en gissning. :-)

Sen jag ställde frågan har jag också fått det bekräftat av handlare.

Jag provade en SW 1.6 bensin DCT en helg. DCT är samma som VW kallar DSG, alltså dubbelkopplingslåda. Den betedde sig som en normal sådan, seg i starten, snabb i växlingarna sen. Och det behövdes verkligen, motorn var slö. För varje lite stigning på vägen behövde den växla ned, och det var ofta på den kuperade väg jag körde ca 50 mil under helgen.
Så då var den helt bortrationaliserade....
Dieseln är ju starkare, så den borde hantera mindre backar i normal landsvägsfart bättre. Finns ingen uttagen hos lokala handlaren som jag kan prova.
En starkare diesel och momentomvandlarlåda borde vara rätta kombinationen för bilen....

Det dumma är att prisbilden och väntetiden att få en med GPS verkar inte vara nån hitt.
Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)