Annons

Kärvande styrning

1
I min Ceed -09 upplever jag att styrningen kärvar på samma sätt som flera andra också skrivit om. KIA har uppdaterat programvaran två gånger, men problemet kvarstår. Jag upplever att det inte alltid år lika besvärande, ibland nästan inte alls. När servicemannen provkörde var problemet inte märkbart. Som värst känns det som om rattstången kärvar rent mekanisk, och vilofriktionen först måst övervinnas innan ratten tar ett litet skutt åt det håll man vrider. Har någon av er som läser detta och klagat på problemet hos KIA fått någon lösning ??
Annons

Re: Kärvande styrning

2
När man kommer till KIA-verkstaden för att styrservot upplevs som kärvande, så är det ett tekniskt fel på typ givare eller elservomotorn. Då kommer en felkod in i systemt. KIA anger för den felkoden att ny mjukvara skall fixa så felkoden inte registreras så lätt. Men det verkliga felet är sådant att hela rattpelarn skall bytas. Det finns ingen mjukvara i världen som kan ersätta felaktiga eller glappande givare och ställdon/elmotordrifter. Det är komplett livsfarligt att åka omkring med detta fel i styrpelaren, man kan lätt tappa kontrollen via ratten i kuvor när hela styrkraften plötsligt hamnar i ratten och armsvaga pallar inte att hålla emot. Hota med pressen om inte KIA byter styrpelare ögonaböj!
Se denna länk:

http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... =20#p13509
Skriv svar

Återgå till "Problem"