Annons

Kan jag vara lugn eller ska jag ha panik?

1
Har ganska nyligen beställt en ny Sportage, min vana trogen läste jag på och tog reda på fakta innan beställningen men nu börjar det poppa upp en massa missnöje kring KIA bl a på facebook sen har jag både läst och hört mycket skit om just Sportage. Ligger det något i kritiken av just Sportage eller kan jag ta gnället med en nypa salt oh fortsätta glädjas över det jag tror är ett bra bilköp?

Förväntar mig inger Rolls för det pris jag betalat så att bilen är lite plastig mm kan jag ta men läste något i stil med "köp en KIA och skaffa dig problem" på fb. Kan ju säga att jag är lätt skärrad då jag inte varken sett eller hört denna kritik tidigare.

Ni som äger en Sportage hur låter Ert allmänna omdöme om bilen?

Nervöstbitandepånaglarna :shifty:
Annons

Re: Kan jag vara lugn eller ska jag ha panik?

3
Vad är det för snack på fb o liknande som du syftar på? Jag menar, vill du hitta mycket konkret info om denna bilmodell så har du ju kommit till rätt forum nu.

Kan bara säga att jag var lite osäker på om man skulle byta till Kia (från en bmw 318i touring -09) men jag ångrar verkligen inte mitt köp. Har iofs bara kört 60mil med den men har läst på en hel del om den så jdet vore intressant o läsa vad det är för fel o brister som man ev skaffat sig. Om inte annat har du ju 7 rätt bekymmersfria år eftersom garantin varar så länge. Kommer du ha den mer än 7 år är då frågan...

Har en kollega som äger en sportage -06 (dvs förra modellen) han har inte haft nåt som helst strul med den och den nya modellen sägs ju vara en betydligt bättre konstruerad bil så...
Kia Sportage 1,7 crdi komfort, cassa vit -13

4
Panik behöver du absolut inte ha, men förstår om du har lite ångest (det har man alltid när man beställt...).

2012 toppade Toyota 'få maskinella eller elektriska problem' -listan. Kia låg tvåa med målfoto. Efter det var det ett litet hopp till Mitsubishi och Honda. Subaru gjorde bra ifrån sig, men sen gick det brant utför (länsförsäkringars lista över maskin och elfel på bilar). Sportagen är maxad beträffande säkerhet vid kollision, du sitter bra, högt nog och har det mesta du behöver oavsett modell.

Sen beror det ju lite på förväntningar på bilen och vad du har beställt. Jag vill ha lite kick ass när jag trampar på gaspedalen o awd och beställde det. Jag är mycket nöjd :D (100 mil nu) Har provkört Stockholm edition som är 1.6 tror jag och det är ff en mycket bra bil men inte riktigt det jag ville ha ;)

Kort sagt beror det hela på vad du beställt och dina förväntningar... Kvalitet får du iaf ;)
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.

6
Japp! Instämmer efter en månads KIAägande. Modell med svagaste motor. Ja, visst hade det varit kul med mer kräm ibland. Men jag saknar inte mer fjutt i vardagen. Kände också ångest efter beställning, men den försvann direkt med ankomst av bilen.... Oj..Har inte kört den på några dagar..Tror jag får åka ut en runda! :)
KIA Sportage EX komfort 2012. Techno Orange. Parkeringsensorer runt om. Dragkrok

8
Har en Sportage '12 i 14 månader nu och är helnöjd med allt förutom helljuset och bensinförbrukningen. Helljusen böt jag ut till Xenon och slängde in Xenon i dimljusen och led-extraljus så nu är det aldrig natt. Bensinförbrukningen har man vant sig med, 0.8-1.0l/mil. Det är inte värre än Subaru Imprezan man hade tidigare. Båda har 2.0l motor, fyrhjulsdrift. Kian har 400kg mer dövikt att flytta och Subban hade turbo.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

10
Hehe jag beställde en Kia sportage 1,7 komfort igår dark gun metallic, är inte det minsta orolig då jag dessutom är mycket nöjd med priset.

Jag skulle vara mer nervös om jag köpt en 2 år gammal Bmw X3 utan garantier :) (som dessutom hade kostat mer)
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic