Annons

Cee'd 1.6L Bensin.

1
Hallå! Beställde här om dagen min nya Cee'd, bensinmotor på 1.6L. Fick idag regnr på bilen och kollade då för skojs skull upp bilen hos transportstyrelsen. Skatten kan jag iaf inte gnälla över, 400kr/år, men det stod även följande: Miljöklass:
Miljöbilstillhörighet för fordonet: FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE.

Innebär detta är bilen går som miljöbil och jag inte måste betala skatten för den under ett par år? Blev lite fundersam då, så vitt jag vet, ska ingen Cee'd vara klassad som miljöbil om den är uttagen efter 1/1-2013 pga dom nya reglerna för miljöbilar? Kan även säga att denna bil verkar ha registrerats i oktober 2012 hos KIA sverige om jag läser rätt på transportstyrelsens hemsida, kan detta innebära att denna bil trotts allt är klassad som en miljöbil? :wtf:

Vore intressant med lite kloka svar :)
Mvh
Thomas
Annons

Re: Cee'd 1.6L Bensin.

5
Nej nu när du säger det så är det inget som dom nämnde utan jag såg att den var reggad hos kia först när jag sökte på regnr. Men garantin gäller väl ändå från det att jag som kund köper bilen, inte från att kia sverige får bilen från deras fabrik?

6
Garantin börjar ticka från första dagen bilen ställs på/tas i trafik.
Endel återförsäljare brukar ställa på bilar dom har hemma i slutet av månaden/kvartalet/året för att förbättra sin försäljningsstatistik. Inför 1/1-2013 ställdes många på för att få skattebefrielsen. Bilarna ställs av direkt men garantitiden har som sagt börjat ticka. Helt ok att göra så bara man berättar för köparen.

Såg nu att du skrev att det var KIA sverige som reggat bilen i oktober så det datumet är nog bara nått administrativt och den har aldrig varit uttagen i trafik. Innebär isåfall att du kommer få betala skatt på den.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

7
Ja precis den står reggad hos KIA sverige i upplands väsby. Och om ja måste betala skatt så är det inget ja bryr mig om direkt, 400kr/år, betalar ca 3000kr/år för min nuvarande v70 så den summan betalar jag med glädje :P

Så här står det på transportstyrelsens hemsida:

"Fabrikat: KIA CEED 1,6 GDI KOMFORT
Färg: RÖD Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2012 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: U5YHN513ADL044853
Typgodkännandenummer: e4*2007/46*0496*00
Typgodkännandedatum: 2012-02-17
Senaste EU-regbevis del 1:
Senaste EU-regbevis del 2:
Handelsbeteckning: CEED
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: KIA MOTORS SWEDEN AB
Adress: KANALVÄGEN 12
Postnr: 194 61 Förvärvsdatum: 2012-10-09

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: IF
Försäkringsdatum: 2012-10-09

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2012-10-09)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 0 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 2012-09
Producentansvarig: 556618-8545
I trafik första gången i Sverige:
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja Användningsförbud: Nej
Årsskatt, kr: 400
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 245
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0
Betalningsmånad/er: maj
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten."

Och som jag skrivit tidigare så står det att den går som miljöbil. Tyckte det blev lite motsägelsefullt då det står att den är skattepliktig :P

9
Miljöbilstillhörighet för fordonet: FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE.

Det är en miljöbil enl def 2007:380 men den är upphävd/ersatt
Man fick väl tom 10tusen i premie ett tag om man köpte en sån bil.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech