Annons

Installation custron T1080SPT

1
Här är lite allmänt om installationen, lite sånt som jag saknat i andras beskrivningar.
Stereon jag valde var en Custron T1080SPT, främst för 8" är mer än 7" samt att den ser ut att höra till bilen till skillnad från apparater från Pioneer, Sony etc.
Vad jag var ute efter var backkamera, gps och framför allt en bättre radio än orginalet som byter station (till P1!) varje gång jag åkte igenom en tunnel...
Sen ville frugan ha tv också, så en sån mottagare blev det med, tyvärr utan kortplats så bara okodade kanaler funkar (svt1, svt2, tv4, kunskapskanalen eller vad den heter och tv6) fungerar.

Stereon var inte så svår att montera, kablar etc var bara att plugga in. Finns som vanligt inga instruktion om vad som ska kopplas in var, jag struntade bla i två rca kontakter som var märkta med video.
Det finns gott om plats ovanför handskfacket och bakom plastpanelerna, så där monterade jag antenner och tvmottagare.
Tv-antennerna ska egentligen monteras högt på vindrutan, men jag var inte sugen på att ha synliga kablar eller jobba runt air-bagen i a-stolparna så jag chansade och monterade in dem i instrument-panelen, en ovanför ratten tillsammans med gps-antennen och den andra bakom panelen framför passagerarplatsen.
Montering av tv-antenn och box montering antenn.JPG Montering av tv-antenn och box Visad 4301 gånger 371.02 KiB
Det finns en skillnad i ramarna mellan olika länder, vi som har en panel med lampor för säkerhetsbältet och airbag och i andra länder som har en klocka istället., skillnaden på baksidan ser du på bilden nedan...
Viss skillnad på ramen skillnad-ram.JPG Viss skillnad på ramen Visad 4301 gånger 382.48 KiB
Med klocka tycks det vara två skruvar och kortare högre urtag och med varningslampor fyra skruvar och längre smalare urtag.
varningslampshållaren passar att montera med endast två skruvar, dock blir det lite avstånd mot panelen då skruvfästena är ca 5mm högre, något som lätt avhjälps med en vass kniv...
Så här ser det ut monterat!
varningskylten varningsskylten.JPG varningskylten Visad 4301 gånger 263.92 KiB
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014
Annons

Re: Installation custron T1080SPT

2
Nu har jag använt stereon i ca två veckor och är nöjd med den.
Det tar lite tid att vänja sig vid boot-tiden (ca 5-10 sekunder) som det tar innan den är igång, i början hade vi svårt att inte
trycka på power-knappen då vi var lite otåliga. Likaså blir det en liten fördröjning när man startar bilen och lägger i backen innan man får bild då maskinen bootar upp.
Annars när den är igång kommer bilden på en gång när man lägger i backen.
GPS'en funkar fint, inget problem med mottagning.
Videofilmer kodade med DiVX encoder funkar, XVID ville inte, vanlig mpg2-komprimering funkar fint.
DVD-film funkar bra med.

TV-mottagaren är lite halvlurig, fick först inte in några kanaler alls, men efter ha åkt hem till Stockholm så gick det bättre, har dock fortfarande inte ettan eller tvåan. (Har inte scannat när bilen står still...) Blir lite bild-störningar ibland helt ok frukost-tv kvalitet.
Vi monterade en matt plastfilm på skärmen direkt då skärmen är blank vilket ger solreflexer. Har inte haft några problem med att se skärmen så länge inte solen lyser direkt på den.
För att byta boot-bild så går man in i settings > other settings anger en kod (888888, 7758521 eller 7758782) och väljer sen lämpligen kia-loggon.
Ja manualen är det bara att droppa i pappersinsamlingen, den är rätt kass.
äntligen på plats! monterad!.JPG äntligen på plats! Visad 4300 gånger 285.96 KiB
-Kjell
Svart Sportage 2.0 CRDi AWD Automat 2011
Signalröd Picanto 1.2i Automat 2014

6
Funderar på att köpa denna enhet jag med.
Efter att ha mailat kanske 50olika säljare ang hålet till airbaglampan.Alla enheter verkar
ha 100mm brett medans det är 110 i bilen.

Hur funkar det för dig med just airbaglampan och passformen?Något man stör sig på?
Inga fler närbilder på detta lite närmare?
Sportage 1.7 Crdi - 2011

8
KjellG skrev:Här är lite allmänt om installationen, lite sånt som jag saknat i andras beskrivningar.
Stereon jag valde var en Custron T1080SPT, främst för 8" är mer än 7" samt att den ser ut att höra till bilen till skillnad från apparater från Pioneer, Sony etc.
Vad jag var ute efter var backkamera, gps och framför allt en bättre radio än orginalet som byter station (till P1!) varje gång jag åkte igenom en tunnel...
Sen ville frugan ha tv också, så en sån mottagare blev det med, tyvärr utan kortplats så bara okodade kanaler funkar (svt1, svt2, tv4, kunskapskanalen eller vad den heter och tv6) fungerar.

Stereon var inte så svår att montera, kablar etc var bara att plugga in. Finns som vanligt inga instruktion om vad som ska kopplas in var, jag struntade bla i två rca kontakter som var märkta med video.
Det finns gott om plats ovanför handskfacket och bakom plastpanelerna, så där monterade jag antenner och tvmottagare.
Tv-antennerna ska egentligen monteras högt på vindrutan, men jag var inte sugen på att ha synliga kablar eller jobba runt air-bagen i a-stolparna så jag chansade och monterade in dem i instrument-panelen, en ovanför ratten tillsammans med gps-antennen och den andra bakom panelen

montering antenn.JPG
Det finns en skillnad i ramarna mellan olika länder, vi som har en panel med lampor för säkerhetsbältet och airbag och i andra länder som har en klocka istället., skillnaden på baksidan ser du på bilden nedan...
skillnad-ram.JPG
Med klocka tycks det vara två skruvar och kortare högre urtag och med varningslampor fyra skruvar och längre smalare urtag.
varningslampshållaren passar att montera med endast två skruvar, dock blir det lite avstånd mot panelen då skruvfästena är ca 5mm högre, något som lätt avhjälps med en vass kniv...
Så här ser det ut monterat!
varningsskylten.JPG
Undrar var du köpte den o vad du betalade, var bor du om man ev. Kunde få köpa lite mekhjälp av dig.

//Anders