Det har nu gått sex månader sedan jag plockade ut min premium edition och tänkte nu göra mellan service(olja, filter).
Bör jag göra det på auktoriserad verkstad eller funkar det med mekonomen eller liknande?
Annons
Re: Mellanservice, auktoriserad verkstad?
2Kravet att lämna in på auktoriserad verkstad är borta, så länge verkstaden följer kias service program får bilen servas av vilken verkstad som helst, typ mekonomen, mecka mfl.
M.v.h
M.v.h
Kia ceed sw crdi 2008
3Robin S skrev:Kravet att lämna in på auktoriserad verkstad är borta, så länge verkstaden följer kias service program får bilen servas av vilken verkstad som helst, typ mekonomen, mecka mfl.
M.v.h
Hur vet jag vilka som följer Kias service program?
Mvh
Xceed plug in hybrid 2020
4Mellanservice? Varför det?
Krångla inte till det utan vänta tills det är dags för första servicen.
Krångla inte till det utan vänta tills det är dags för första servicen.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
5Jag tror inte det kan vara fel med ett oljebyte + filter en gång mellan ordinarie service, ifall du planerar att ha din bil under många mil framöver. I och för sig är oljorna bättre idag, men en av sot kraftigt svart olja i en dieselmotor måste ju rimligen vara bra att bli utbytt mot en ny.
På min förrförra bil av annat märke, som skulle in var 2000:e mil, ingick i serviceprogrammet att bakre bromsarna skulle demonteras och göras rena (vilket är en synnerligen nödvändig sak i vårt land med all denna salt vintertid). Plötsligt var det momentet borttaget på nästa årsmodell. Jag frågade märkesverkstaden om bromsarna var bättre/annorlunda nu. Nej, förklaringen var att bilindustrin i sin iver att få låga servicekostnader i mediernas biltester gjorde att man tog bort moment som inte bedömdes nödvändiga för deras garantier. Ett fastnat bromsok och en förstörd bromsskiva innebär säkerligen inget garantiåtagande, utan faller på ägarens ansvar. Själv brukar jag begära detta moment extra i samband service, jag tror det är ekonomiskt riktigt för mig som brukar behålla mina bilar många år, och mil.
Kan det vara lika med oljebytet. Jag har ställt frågan till min KIA verkstad och fick svaret; självklart är det bra för motorn med ett extra oljebyte!
Att se en servicekostnad presenterad som kostnad/mil i ett test, är knappast något som man skall ha som starkt argument vid ett bilköp. Möjligen om du tillhör gruppen som byter bil vart till vartannat år.
På min förrförra bil av annat märke, som skulle in var 2000:e mil, ingick i serviceprogrammet att bakre bromsarna skulle demonteras och göras rena (vilket är en synnerligen nödvändig sak i vårt land med all denna salt vintertid). Plötsligt var det momentet borttaget på nästa årsmodell. Jag frågade märkesverkstaden om bromsarna var bättre/annorlunda nu. Nej, förklaringen var att bilindustrin i sin iver att få låga servicekostnader i mediernas biltester gjorde att man tog bort moment som inte bedömdes nödvändiga för deras garantier. Ett fastnat bromsok och en förstörd bromsskiva innebär säkerligen inget garantiåtagande, utan faller på ägarens ansvar. Själv brukar jag begära detta moment extra i samband service, jag tror det är ekonomiskt riktigt för mig som brukar behålla mina bilar många år, och mil.
Kan det vara lika med oljebytet. Jag har ställt frågan till min KIA verkstad och fick svaret; självklart är det bra för motorn med ett extra oljebyte!
Att se en servicekostnad presenterad som kostnad/mil i ett test, är knappast något som man skall ha som starkt argument vid ett bilköp. Möjligen om du tillhör gruppen som byter bil vart till vartannat år.
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011
6Kunde inte uttryckt mig bättre självJugge skrev:Jag tror inte det kan vara fel med ett oljebyte + filter en gång mellan ordinarie service, ifall du planerar att ha din bil under många mil framöver. I och för sig är oljorna bättre idag, men en av sot kraftigt svart olja i en dieselmotor måste ju rimligen vara bra att bli utbytt mot en ny.
Xceed plug in hybrid 2020
7Jag instämmer ocksåFoued skrev:Kunde inte uttryckt mig bättre självJugge skrev:Jag tror inte det kan vara fel med ett oljebyte + filter en gång mellan ordinarie service, ifall du planerar att ha din bil under många mil framöver. I och för sig är oljorna bättre idag, men en av sot kraftigt svart olja i en dieselmotor måste ju rimligen vara bra att bli utbytt mot en ny.
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-
8Hej
Jag håller med dig om att bromsoken bör smörjas upp varje år. Jag gör det själv när jag sätter på sommardäcken. På Kia Sportagen är detta mycket enkelt att göra. Lossa två bultar , vicka på bromsoket, plocka ut beläggen , rengör och stryk kopparpasta på alla glidytor och sätt tillbaka. Detta tar ca 1 tim extra när du byter till sommardäck.
Den andra punkten som jag gör varje sommar när det är varmt är att jag tvättar bilen noggrant undertill, låter torka och sedan sprutar tunnt rostskydd i alla balkar och under hela bilen.
Att byta olja en extra gång anser jag vara overdo. Naturligtvis inte skadligt, men moderna bilar är inte som dom gamla där bytesintervallen kunde vara så korta som 750 mil.
Jag håller med dig om att bromsoken bör smörjas upp varje år. Jag gör det själv när jag sätter på sommardäcken. På Kia Sportagen är detta mycket enkelt att göra. Lossa två bultar , vicka på bromsoket, plocka ut beläggen , rengör och stryk kopparpasta på alla glidytor och sätt tillbaka. Detta tar ca 1 tim extra när du byter till sommardäck.
Den andra punkten som jag gör varje sommar när det är varmt är att jag tvättar bilen noggrant undertill, låter torka och sedan sprutar tunnt rostskydd i alla balkar och under hela bilen.
Att byta olja en extra gång anser jag vara overdo. Naturligtvis inte skadligt, men moderna bilar är inte som dom gamla där bytesintervallen kunde vara så korta som 750 mil.
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
Mellanservice, auktoriserad verkstad?
9Jag bryr mig inte i extra lulllull, jag följer serviceintervallen och sedan har jag bilen i max 4-5 år, och då gäller ju garantin