Annons

Ny medlem: Vulture - Opirus

1
Hej, ny här från och med idag. Bilen jag kör är en Kia Opirus 2006 uttagen dec 2007. Maffigt med en V6:a på 3,5 liter men lite törstig naturligtvis. Bottendrag finns det dock!
Erkänner att jag inte tycker det är världens snyggaste men jag blev lite impad över storlek och den pondus bilen utstrålar. Eluppvärmda baksäten, kylfack mellan förare o passagerare, automatisk avbländning av backspegel och annat lull-lull gör den rätt mysig att köra. Det bästa (och sämsta) är hur tyst den är! Hur ska jag kunna köra något annat när man nästan på Rolls-Royce manér knappt hör något av ljud utifrån!

Om mig själv: Gillar inte att skruva för mycket, kan det dock om det kniper. Lång erfarenhet av motorer i form av fartygsdieslar och gasturbiner, största motorn jag skruvat var en rad-6:a med 300 liter slagvolym (jepp; 50 liter per kolv), flest antal cylindrar var en V-20 på 134 liter slagvolym.
Starkaste motorn är väl en Allison gasturbin på 6500hk. Fast jag har gått runt på och i (?) en av Götaverken-Arendals små generatormotorer på cirka 55.000 hk som byggdes nere i Göteborg, halva klassen fick plats inne i en cylinder. Ventiltallrikarna var lika stora som ett brunnslock!
Sedan tar man ju hand om det mesta ombord på ett fartyg från slamtankar till navigationsradar.

En väldigt blandad yrkeserfarenhet på det, gjort lite av ganska mycket, från VVS-konsult över ammunitionsröjning.
Annons

Re: Ny medlem: Vulture - Opirus

2
Välkommen till forumet. Lite ovanlig modell. Opirus. Tillhör inte de bränslesnåla, precis.
Det är väl Kias Lexusmodell, typ. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

3
Ronnie skrev:Välkommen till forumet. Lite ovanlig modell. Opirus. Tillhör inte de bränslesnåla, precis.
Det är väl Kias Lexusmodell, typ. :)
Tack!
Det är helt riktigt, när man kikar på den så ser man att man lånat friskt från andra bilar som Jaguar S-type, Mercedes och Lincoln Town Car.
Jag la in en bild i mitt album på den.
Den väger ju nära två ton, är fem meter lång (4,99) och stor och bred. Men man får bekvämt plats i den och har ett enormt bagageutrymme för att vara en sedan.
Jag är glad om jag kommer ner under 1,5 liter milen blandad körning. :shock:

5
Välkommen hit!

Ja en ovanlig modell är det :thumbup:

Intressant arbetsliv du haft, starkaste jag själv mekat är väl Volvo RM8B på 180000 hk :mrgreen: (med ebk tänd då haha)
Japp det är jetmotorn som satt i Viggen, var flygmek i lumpen :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013