Annons

Backsensor slutar inte pipa

1
Hej,

Jag äger en kia sportage stockholm edition (1.6 diesel). Jag köpte bilen i Juni och den har gått ca 2500 mil nu (pendlar dagligen mellan stockholm - västerås).

Den har hittils fungerat jättebra och det enda jag ångrar är att bilen är vit (speciellt när man pendlar i slask och skit).

Men sista veckan så har jag fått något knas med backsensorn. Kameran går igång som den ska och visar tydligt på skärmen att det inte finns något bakom mig. Men ändå tjuter backsensorn för fullt ända från det att jag stoppar i backen. Inte varje gång dock, var femte gång så fungerar den som den ska. Misstänker att det är smuts eller något som får den att reagera som den gör. Jag har provat göra rent den men den hjälper inte.

Är det någon som har upplevt detta och i så fall, hur åtgärdades detta?

mvh
Ali
Annons

Backsensor slutar inte pipa

2
Jag hade det problemet efter ha haft släp inkopplat.
Men gick över av sig själv efter ett tag.
På kias verkstad här i Västerås beställde dom en ny sensor när de fick se det.
Men struntade i fixa den när den sluta låta.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Backsensor slutar inte pipa

3
Vilken verkstad var du på i Västerås?

Jag tycker att nåt sånt här borde gå under garantin.

Min teori är att det trängt in fukt och då min bil står utomhus dygnet runt så har fukten fryst till is vilket resulterar i att sensorn tror att det är något i vägen för bilen.