Annons

Re: Stänkskydd på nya Cee'd's

11
Som jag förstod det så var det importören KIA Sverige som lät installera denna extrautrustnihng som standard i Sverige. Altså att de stänkskydd som sitter på som orginal är de som avses i tillbehörslistan och instruktionsboken.

De flesta marknader har ju inte stänkskydd alls på bilarna.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Annons

12
lensek skrev:Ni som är bekymrade över detta med blästringsskadorna på Ceed - låt Vi Bilägare göra en insats med att hjälpa till att reda ut detta med Kia.

Finns du i Stockholmstrakten och har en möjlighet att låta ViB kika på skadorna, gå in på tråden

"Blästrings skador - Vi Bilägare önskar kontakt med någon...."

och meddela mig (lensek) detta så förmedlar jag kontakten vidare till rätt person på ViB.

Låt oss hjälpa varandra - det är väl det som är meningen med detta forum.
Jag har det ju på min 2007. Undrar om inte jag var den som postade i forumet först om detta? Någon annan kanske hann före.

De kan ju lacka om min nu eftersom de godkänt felet, men om de inte kan åtgärda grundproblemet känns det ganska meningslöst.

Vill man tänka fult så vill väl Kia "trötta ut" oss med problem. Ju längre de drar ut på det ju färre gånger kan man ju återkomma. Skulle inte förvåna mig om jag går till verkstaden och vill ha det åtgärdat att de vill att jag ska skriva på något som gör att jag inte kan åberopa garantin på detta igen om det återkommer...

Det blir iaf aldrig någon mer Kia för mig efter denna bilen.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

13
r_o_n skrev:Jag har det ju på min 2007. Undrar om inte jag var den som postade i forumet först om detta? Någon annan kanske hann före.

De kan ju lacka om min nu eftersom de godkänt felet, men om de inte kan åtgärda grundproblemet känns det ganska meningslöst.
Har du de stänkskydden som finns som tillval på äldre modeller? Antar att det är samma modell som sitter standard på de nyare.
Svart metallic Cee'd SW CRDi Ex Komfort Business -10, avtagbart drag + m&k värmare

14
Har köpt extra stänkskydd och satt dem utanpå de befinliga (fram). Köpte dem på Meca de var till Kia men Ceed stod inte med. Satte fast dem med befinliga skuvar och en plast list för att hålla dem fast. De är bredare och längre än de befinliga.
Men nog vore det befogat med skärmbreddare!
Körde med de nya stänkskydden i sky regn, funkade perfekt.
Men så svägnde jag ner i en smutspöl körde sakta och hjulen var svängda. Då skvätte det ut på skärmen!!!
Ja det som behövs är skärmbreddare.
Är det någon som känner till om det finns att köpa.
Bilen är
Kia Cee´d Sw cdri Ecco -2010
Har kört 400 mil.