Lurade igen alltså...BorisO skrev:Hej alla som köpte nya Ceed i december,idag har jag fått min check och till min förvåning checken är värd bara 10 000 kronor!!!Har ringt omgående och väntar på svar,varför har dom ljugit om 15 000, kan det vara skatt på det, i så fall man ska skriva om det!
Annons
Re: Min tredje cee´d
32Hej igen,ringde dag efter och dom har bet om ursäkt och sa att brevet var gammal från tidigare erbjudande men själva kortet är verkligen laddat med 15 000 kronor,tack Kia !
33Inte lurad alltså.... 
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
34Hej!
Vi har numer en ceed sw executive 2013.
Förra vagnen var en 2010 ceed. Det finns en del info på forumet om vår förra bil, bland annat om lackproblem.
Då vi nu skulle byta, fanns det helt enkelt inga alternativ. VW går fet-bort med sina pinsamma garantier och bemötande.
Volvo likaså.
Som jag ser det finns det helt enkelt ingen tillgänglig bil på marknaden som kan matcha pris och garantier, med Kia.
Däremot har jag frågor och ser om någon kan svara här.
Vår "hill-hold" fungerar bara ibland. Är det något knep? Jag har testat men får ingen röd tråd i det.
Vår förra var liksom "plug-and play".
I bruksanvisningen står det att det ska tändas ljus på motsatt sida, när man backar, som hjälp vid parkering.
Jag ser inga ljus...
Vi har också problem med att bilen immar igen, som andra här i tråden. Likaså är stolsvärmen usel, jämfört med förra bilen. Vi kan ha på 3:an hela tiden, det blir aldrig varmt nog. Skinnklädsel är det i bilen.
På vår förra kopplades backvarningssystemet ur när jag lade in backen, om jag hade släp kopplat, det gör den inte här.
Är det så eller har Hedin inte kopplat rätt? Kanske hör det ihop med att kameran ska fungera ändå.
Vår bil missar med autotorken, ibland. Idag var rutan helt igenvattnad och ändå gjorde den inget torkande. Inte ens när jag gick tillbaka till "0" och sedan till auto, hände det något. Jag fick göra det tre gånger innan den gjorde sitt "grundtorkande". Sedan fungerade det varje gång.
Torkarna på bilden är mycket sämre konstruerade än på förra bilen. Det är inte längre hela blad, utan det verkar vara klassiska blad, med plastspoilrar ovanpå. Det vänster bladet är mycket långt och det högra bara en snutt.
Om man kör på motorvägsfart blir inte rutan rentorkad. Som jag ser det är vindtrycket så stort att vattnet åker under torkaren på förarsidan. Rutan blir aldrig helt ren från vatten, det blir alltid lite fläckar kvar.
Ibland blinkar xenonljusen till och blir löjligt starka under en del av någon sekund. Är det någon som har koll på varför?
Ska de göra så? Det blir knäppt, framför allt i stadstrafik, de framför undrar vad jag sysslar med. Händer inte ofta, men det händer.
Executivemodellen ska också, enligt Kia´s broschyr, ha automatisk belysning interiört vid mörker. Är det någon som vet vad det är, för inte har jag märkt av det.
Det finns fler småmissar, det här med autoljus blir knäppt, men det är ju inte Kia´s, utan EU´s fel, som jag förstår det.
Jag anser att det är helt knäppt att bakljusen inte lyser dagtid, även om det är dimma, regn, snö osv. Helt knäppt.
En annan ljus relaterad miss är att om jag har ljuset i "på" läge, går det inte att dimma klockan (den lilla diplayen uppe på instrumentbrädan) med justeringen för instrumentljuset...
Det går bara när automatljuset gått in.
Min säljare hade inte heller riktigt koll, eller så är bilen inte som de blivit upplysta att den ska vara.
I kurvljuset sade han att det skulle tändas lampor åt sidorna, vid sväng, men det är huvudstrålkastarna som följer vägen.
Löjligt bra, för övrigt.
Likaså sa han att bilen varnar två gånger, om man överträder vita linjer( med den funktionen aktiverad), sedan styr den själv tillbaka. Det gör den inte och det framgår av instruktionsboken. Kanske är det en annan modell som gör det.
För övrigt verkar den väl helt ok. Jag är inte sams med navigationen än, men det är väl en vanesak.
Jag hade också önskat två lägen på rattvärmen och en placering som var bättre. Sämre kan det inte bli.
Jag är extremt tacksam om någon har likadana erfarenheter eller råd.
Om det nu är någon som orkat läsa hit
Vi har numer en ceed sw executive 2013.
Förra vagnen var en 2010 ceed. Det finns en del info på forumet om vår förra bil, bland annat om lackproblem.
Då vi nu skulle byta, fanns det helt enkelt inga alternativ. VW går fet-bort med sina pinsamma garantier och bemötande.
Volvo likaså.
Som jag ser det finns det helt enkelt ingen tillgänglig bil på marknaden som kan matcha pris och garantier, med Kia.
Däremot har jag frågor och ser om någon kan svara här.
Vår "hill-hold" fungerar bara ibland. Är det något knep? Jag har testat men får ingen röd tråd i det.
Vår förra var liksom "plug-and play".
I bruksanvisningen står det att det ska tändas ljus på motsatt sida, när man backar, som hjälp vid parkering.
Jag ser inga ljus...
Vi har också problem med att bilen immar igen, som andra här i tråden. Likaså är stolsvärmen usel, jämfört med förra bilen. Vi kan ha på 3:an hela tiden, det blir aldrig varmt nog. Skinnklädsel är det i bilen.
På vår förra kopplades backvarningssystemet ur när jag lade in backen, om jag hade släp kopplat, det gör den inte här.
Är det så eller har Hedin inte kopplat rätt? Kanske hör det ihop med att kameran ska fungera ändå.
Vår bil missar med autotorken, ibland. Idag var rutan helt igenvattnad och ändå gjorde den inget torkande. Inte ens när jag gick tillbaka till "0" och sedan till auto, hände det något. Jag fick göra det tre gånger innan den gjorde sitt "grundtorkande". Sedan fungerade det varje gång.
Torkarna på bilden är mycket sämre konstruerade än på förra bilen. Det är inte längre hela blad, utan det verkar vara klassiska blad, med plastspoilrar ovanpå. Det vänster bladet är mycket långt och det högra bara en snutt.
Om man kör på motorvägsfart blir inte rutan rentorkad. Som jag ser det är vindtrycket så stort att vattnet åker under torkaren på förarsidan. Rutan blir aldrig helt ren från vatten, det blir alltid lite fläckar kvar.
Ibland blinkar xenonljusen till och blir löjligt starka under en del av någon sekund. Är det någon som har koll på varför?
Ska de göra så? Det blir knäppt, framför allt i stadstrafik, de framför undrar vad jag sysslar med. Händer inte ofta, men det händer.
Executivemodellen ska också, enligt Kia´s broschyr, ha automatisk belysning interiört vid mörker. Är det någon som vet vad det är, för inte har jag märkt av det.
Det finns fler småmissar, det här med autoljus blir knäppt, men det är ju inte Kia´s, utan EU´s fel, som jag förstår det.
Jag anser att det är helt knäppt att bakljusen inte lyser dagtid, även om det är dimma, regn, snö osv. Helt knäppt.
En annan ljus relaterad miss är att om jag har ljuset i "på" läge, går det inte att dimma klockan (den lilla diplayen uppe på instrumentbrädan) med justeringen för instrumentljuset...
Det går bara när automatljuset gått in.
Min säljare hade inte heller riktigt koll, eller så är bilen inte som de blivit upplysta att den ska vara.
I kurvljuset sade han att det skulle tändas lampor åt sidorna, vid sväng, men det är huvudstrålkastarna som följer vägen.
Löjligt bra, för övrigt.
Likaså sa han att bilen varnar två gånger, om man överträder vita linjer( med den funktionen aktiverad), sedan styr den själv tillbaka. Det gör den inte och det framgår av instruktionsboken. Kanske är det en annan modell som gör det.
För övrigt verkar den väl helt ok. Jag är inte sams med navigationen än, men det är väl en vanesak.
Jag hade också önskat två lägen på rattvärmen och en placering som var bättre. Sämre kan det inte bli.
Jag är extremt tacksam om någon har likadana erfarenheter eller råd.
Om det nu är någon som orkat läsa hit
35Fick min Ceed 1,6 crdi sw executive automat -13 i tisdags! Kört den ca 40 mil. Precis allt du skriver stämmer in på min bil också. Immar igen en del. Regnsensorn verkar inte funka alls. Har dock inte kört bilen i regn, bara snö men den har aldrig startat av sig själv. På min v70 gick den igång för minsta droppe. Stolsvärmen är inget vidare. Halvljuset har blinkat till ett par gånger som du skriver. Varför vet jag inte. Haft ljuset på auto när det inträffat. Har inte heller sett något interiört ljus i bilen vid mörker. Har för mig att det ska lysa svagt rött vid fötterna och vid facket under stereon?
Men jag är ändå riktigt nöjd
Bränsleförbrukningen känns helt ok. Inga 0,56 som det står i specifikationerna. Snittat 0,63 som ändå känns ok med tanke på vad jag läst i tester. Men då har jag kört lugnt. Tycker bilen är riktigt skön att köra. Vägljudet är lägre än jag förväntat mig och stolarna är riktigt sköna. Navigatorn (stereon) funkar super. Spotify via blåtand funkar klockrent. Tycker det är bra ljud för att vara original. Telefonen funkar jättebra. Dock inte överens med röststyrningen.
Men jag är ändå riktigt nöjd
KIA CEED GT CRDI -2017
36Vi hämtade ut vår '12 Cee'd SW Komfort för några månader sedan, och vi är toknöjda! Vi bytte från en likadant utrustad '10, och det känns som hemma fast nyare och bättre!
Fortfarande lika bränslesnål, åkte fram och tillbaks Örebro - Åre nu för någon vecka sedan, snittade på 0,49.
Helljuset skulle kunna vara lite vassare, men jag kör inte jättemycket mörkerkörning, så det duger.
En grej som jag stör mig på att det låter konstigt när jag lyssnar på musik via Bluetooth. Det liksom distar i diskanten, låter inte alls bra, är det någonting som någon annan har upplevt? Jag har testat med tre olika versioner av iPhone, likadant på alla.
Auto-stopp har de enligt försäljaren tagit bort för att det inte längre krävdes för att få den miljöbilsklassad. Lite tråkigt kan jag tycka, det var roligt att se folks reaktioner när man stannade vid rödljus
Fortfarande lika bränslesnål, åkte fram och tillbaks Örebro - Åre nu för någon vecka sedan, snittade på 0,49.
Helljuset skulle kunna vara lite vassare, men jag kör inte jättemycket mörkerkörning, så det duger.
En grej som jag stör mig på att det låter konstigt när jag lyssnar på musik via Bluetooth. Det liksom distar i diskanten, låter inte alls bra, är det någonting som någon annan har upplevt? Jag har testat med tre olika versioner av iPhone, likadant på alla.
Auto-stopp har de enligt försäljaren tagit bort för att det inte längre krävdes för att få den miljöbilsklassad. Lite tråkigt kan jag tycka, det var roligt att se folks reaktioner när man stannade vid rödljus
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
37Hur går det till att konvertera helljuset? Svårt? Dyrt?Peter80 skrev:Sjukt nöjd, enda jag har att anmärka på är helljuset, men det är konverterat till 55w xenon nu.
Den vita hade jag extraljus på, men tycker fronten på nya är för snygg för det
38På våran (ej Executive) är det så att kurvljusen fram tänds på motsatt sida när man backar, det kanske är så de menar?buurt skrev:I bruksanvisningen står det att det ska tändas ljus på motsatt sida, när man backar, som hjälp vid parkering.
Jag ser inga ljus...
Jag tror att det är så att på Executive-modellen har de plockat bort kurvljusen (sitter långt ner i fronten och tänds när man svänger) eftersom de har adaptiva strålkastare i stället.buurt skrev:Min säljare hade inte heller riktigt koll, eller så är bilen inte som de blivit upplysta att den ska vara.
Löjligt bra, för övrigt.
Senast redigerad av Indigo den 10 feb 2013, 12:10, redigerad totalt 1 gång.
39Vad har du för telefon?dumlee skrev:Spotify via blåtand funkar klockrent. Tycker det är bra ljud för att vara original. Telefonen funkar jättebra. Dock inte överens med röststyrningen.
40Iphone 5. Inga störningar alls när jag kör spotify via blåtand. Har stora stereon med navigator.
KIA CEED GT CRDI -2017