Annons

Re: Min tredje cee´d

21
Rolle85 skrev:Men de känns ju som att sötbrödsdagarna är slut vad gäller priset på bilen. När den lanserades låg den väl på 179.000kr men nu begär man visst 213.000kr för en Ceed MY 2013. Först prisade man in sig och nu tar man "rätt" priser. Då hade jag helt klart köpt en annan bil istället i samma nivå som en premiumbil med ett år eller två på nacken.
Hej! Jag fick ge 194" för min ceed sw 2010 och 213" nu och visst har priset stigit men med tanke på vad som skiljer både utvändigt och invändigt så tycker jag att det vore konstigt om priset skulle vara samma.Har haft nya premiumbilar tidigare och jämför jag den nya ceeden med min audi så undrar jag inte om jag åker bättre i ceeden men audin hade jag lite småstrul med och problemet tycker jag inte var själva bilen utan bemötandet som man fick när det blev fel på bilen :( Och för att inte tala om vad det kostade att serva audin.Sista nya bilen jag hade var en polo tdi 2008 som det var mest fel på och man skämdes ingenting att tala om priset att laga bilen för 30000 på en ny bil(2år ny kat och nytt partikelfilter) men det bästa av allt var själva passagerardörren som jag nästan aldrig använde eftersom jag pendlade till jobbet och åkte själv så dörren användes sällan när den knappt kunde öppnas utan att gångjärnen höll på ramla av så sa dom att det var ganska vanligt fel :o och när man frågade om att det borde väll gå på garantin så fick man :lol: .Nu kanske jag har haft väldans tur med min gamla ceed men i mitt tycke så är det väll så det ska vara på en ny bil och är nu inne på min 3 kia och inga fel på någon av dom och inga rost eller blästerskador heller.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.
Annons

22
Jag frågar - igen - vad är en "premiumbil"?

Audi A3? VW Passat? Skoda Superb? (lägg märke till den röda tråden)

Vi har numera en Ceed SW 2013 och en Optima 2012 ståendes här utanför och jag anser nog båda dessa bilar ligga i paritet med VW. Körde en Golf igår och den kändes ungefär som Ceed'en.

Jag anser vidare att en VW ofta ligger i paritet med Audi och att Audi ofta ligger i paritet med Mercedes. En bra dag kan Mercedes vara likvärdig en BMW och en BMW - i nedförsbacke och medvind - kan påminna om en Porsche i kvaliteten. Med detta i bakhuvudet så känns det sen snurrigt att de tio "bästa" bilarna när det gäller kvalitetsindex (diverse parametrar inräknade) istället är Honda, Subaru, Nissan, Toyota, Lexus, Hyundai, Kia osv. osv. Asiatiska bilar så långt ögat når - med några inslag av tyskt.

Så... var går gränsen? Personligen anser jag att "premium" endast är en omskrivning av "skitdyr" och har ingenting med verklig kvalitet att göra.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Min tredje cee´d

23
Är ändå skillnad om man lägger det dubbla i pengar.
Men klart man inte kan jämföra bilar som skiljer flera 100.000.
Men kommer nästa gång lägga pengarna på en premium bil med något år i nacken istället för ny Kia.
T ex passat r36, elr kanske t om en touareg.
Tycker sen egentligen inte passat är premium utan då ska man gå över till BMW, eller Mercedes eller Audi.

Så ja priset styr om det är premium..
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

24
Jag tror, gissar, hoppas att nästa version av Optima/Cadenza kommer att bryta ned Passat i molekyler. Redan idag är Optima helt klart i nivå med Passat. VW har generellt inte utvecklats speciellt mycket på 10 år, till skillnad mot Kia. Kurvorna pekar åt olika håll, om man uttrycker sig så ;)

Jag skulle också kunna tänka mig en BMW 530 (som jag anser vara "premium) men när jag ser priserna kontra garantier och "verklig" kvalitet, så ångrar jag mig.

Om 10 år, så tror jag faktiskt att Hyundai/Kia kommer att vara ifatt de "tre stora" även när det gäller upplevd kvalitet. Verklig kvalitet är man redan bättre på...

PS. Kia Quoris, here I come...
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

25
Nya Kia Ceed 2013 SW

Hej alla som kör nya modellen Ceed SW,ni som köpte i december,har ni fått checken till Elgiganten ?
Jag har köpt i början av december,registrerad redan 14. och fortfarande checken har inte komit fram!
Annars,vad kan jag säga om bilen,man blir skrämd om man läser så många olika fel på den gamla modellen
och jag som gjorde bara 60 mil hittils har upptäckt att sitsvärme funkar dåligt och torkarna behöver faktist lite mer droppar i auto läge.Förbrukningen ligger mellan 5,0 - 5,6 per 100 km och det var mycket landsvägkörning...
Idag lyckades jag byta till svensk språk och jätteroligt att leka med röststyrning med mera,stereo har jättebra ljud och ganska enkelt går det att ladda musik... :angel:

26
Det dumma med bilrecensioner är att de görs av folk som kör bilen under en dag och sen skriver de en artikel om detta. Dvs rost och kass lackkvalité är ju inget man uppfattar förren man fått mil och ålder på bilen som i mitt fall.

29
Rolle85 skrev:
leber skrev:hej du behöver ej bli skrämd,min ceed sw eco diesel 2010, 4100 mil uttagen maj 2010.ej ett enda fel hittills helnöjd.
Ei bli skrämd? Du kan ju läsa min tråd och de andra som handlar om rosten. :think:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=46&t=2044
Du måste haft väldans otur med din bil :( för jag tror att dom flesta är nöjda för annars tror jag inte dom skulle sälja så många kior som dom gör och där jag köpte min kia så står det minst 40 st nyare audi som är inbytta mot nya kior och som min säljare säger "hur ska lyckas sälja dom här när dom är 2-3 år gamla och kostar lika som en ny kia för jag kan ju inte skänka bort dom" och skulle dom vara nöjda med sina audi skulle ju dom inte byta.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.