Annons
Annons

Re: Rostproblemen på Ceed

13
kalle2345 skrev:Här kommer urklippet som jag talade om tidigare.
En ny bil som lackeras om får en s.k. merkantil värdeminskning.
Dessutom håller en fabrikslackering bättre än en omlackering.
Har själv erfarenhet av detta gällande en annan egen bil, ej Kia.
Tja...inget jag håller med om när det gäller din baklucka i alla fall ;)
När du ska byta bort din Kia skiter bilhandlaren fullständigt i om bakluckan
är omlackerad eller ej. Han tittar i sin gröna lista och ger dej ett pris. Sen därefter
brukar det finnas ett litet förhandlingsutrymme.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

14
kalle2345 skrev:
Laban skrev:
kalle2345 skrev:Jag skall se om jag kan hitta materielet om försämrat andrahandsvärde och lägga upp det här,
Jag vill minnas att det var både motororganisationer och advokater som diskuterade detta.
Jag skulle aldrig köpa en näst intill ny bil utan att kolla upp den ordentligt vad gäller reparationer
Och annat, det är inte så svårt när bilen nästan är ny.
Det är därför man skall undvika att köpa bilar där det saknas dokumentation och handlingar.
Om jag skulle köpa en 2 år gammal Kia och valet stod mellan en med omlackad baklucka och en som inte var omlackad så
Hade jag inte valt den omlackade.
I takt med att bilen blir äldre så har det här mindre betydelse.
Jag tror exvis inte Kia skulle kunna sälja bilar som skadats vid tillverkningen i fabriken och sedan reparerats för att sedan säljas till samma pris som nya bilar. Förutsatt att de nu talade om det.
Många helt nya bilar som skeppas till Sverige har transportskador redan vid avlastningen i hamnen.
Sedan lagras bilarna länge i hamnarna där de oxå kan utsättas för skador..måsskit osv.
Sedan har du en biltransport som hämtar bilarna i hamnarna och levererar dom till återförsäljarna.
Kan lova dej att det finns många återförsäljare som är jävligt less på att få hem helt nya transportskadade bilar.
Men inte tror du väl att dom bilarna skickas tillbaka. Nej...plåtverkstaden och billackeraren får fixa till dom.
Sedan säljs bilarna precis som vilken annan ny bil som hellst. Finns absolut inte någon återförsäljare som
skulle upplysa en kund om att den nya bilen har varit skadad och dra ner på priset.

Hörde för några år sedan om en biltransportbåt som gick från Japan till bl.a. Sverige och råkade ut för
en fruktandsvärd storm. När båten anlöpte hamn så hade mängder med bilar stora buklor i taken på
grund av att dom gungat upp i taket på båten. Bilarna reparerades och såldes som inget hade hänt.

Vad vill jag ha sagt med detta...Jo..håll klaffen om att bakluckan är omlackerad när du säljer bilen
för bilhandlaren skiter fullständigt i vilket. Bara bilen ser snygg ut så finns det ingen oro för
någon värdeminskning.
Jag tror säkert att det du skriver förekommer i liten skala men jag har svårt att tro att man lagar buckliga tak och säljer dessa bilar som nya. Det skulle bli förödande om detta kom fram. Stackars biltillverkare. Kanske att dom plockar delar från dessa bilar och använder. Praxis vid all handel med varor som har skador eller liknande är Outlet eller Second Hand-B-sorteringspriser, visst förekommer det fusk med detta men jag tror det skulle bli extra besvärligt för ett bilföretag om en kund skulle hitta spackel eller plåtlagningar i sin nyinköpta bil. Att byta ut en motor eller växellåda på en ny bil är en helt annan sak än att laga rost redan då bilen är ny. För mig är det minst lika viktigt för egen del att bilen inte är rostlagad när den är ny som det är att få ut rätt värde vid en ev. försäljning.
För några år sedan hade jag en nästan ny Saab Aero i ett fantastiskt skick med originallack. Fick hela bilen sönderblästrad p.g.av att Vägverket hade lagt rullgrus på vägen utan skyltning. Fick hela bilen omlackad för ca 50000kr.
Den blev inte som innan, saknade den rätta glansen och lacken blev mycket mjukare och ömtåligare än original.
Det här med bucklor i tak på bilar vid båttransport känner jag till i ett fall. Vet även vilket bilmärke som blev drabbat
men tycker det är ointressant. Innertaken fick tas ur dom skadade bilarna och bucklorna masserades ut. Vissa bilar fick omlackerade tak men på vissa räckte det med en polering. Lacken klarade sej förvånansvärt bra trots att bucklorna masserats ut. Berodde på ett lacken ännu inte härdat till fullo. Taken på dom drabbade bilarna blev som helt nya igen. Alla nöjda och glada..förutom rederiet förståss.
Att helt nya bilar har småbucklor eller är repade när de levereras till återförsäljarna är inte ovanligt.
Som du vet så finns det ju inga Outlet för nya bilar utan bilarna fixas till. Inte utav Nisses bil o plåt i ett garage i någon bakgata, utan av riktiga proffs inom bilplåtslageri och skickliga billackerare. Dom gör superbra arbete och resultatet blir precis lika bra som innan skadan uppstod.

15
Datumet på artikeln spelar ingen roll, inget nytt har hänt i lackeringsbranschen efter detta
som påverkar positivt. En fabriksny bil som har rostskador inifrån kommande och omlackas
har sämre merkantilvärde och en sämre lack där det lagats så är det bara.
Har kollat upp det även på andra håll långt efter att artikeln klipptes ur.

Jag kommer aldrig att acceptera att min dyra nyköpta bil har rost o lackskador från fabrik
och ännu mindre att det bara lackas om som inget hänt.
Det är ju uppenbart att det finns stora risker att nya problem uppstår framöver.
En sådan här felaktig bil skall ju givetvis priskompenseras eller kompenseras på annat sätt.
Jag har sett så mycket skit hur det funkar i lackeringsbranschen så för mig är originallack guld värd.

Det har blivit ganska vanligt här nu i Sverige att sälja USA skrotade bilar som lagas i Öststaterna och säljs som nya i Sverige. Jag har själv varit och tittat på flera olika cabbar som varit nästan nya och i fantastiskt skick.
När jag kollat upp i efterhand vilket är mycket svårt vid direktimport så visar det sig att det är lagat skrot som betingar
jättelågt värde och de är också trafikfarliga. Men dom ser ut som nya och det är svårt att upptäcka för en köpare.
Varning för detta. Även varning för bilar med inbyggd rost från fabrik.Nytt är nytt och skall vara nytt inte lagat. Man betalar för nytt.

Har svårt att förstå att så många människor kan acceptera att köpa en ny dyr bil med inbyggd rost och tycka det är ok att lacka om det. Inte konstigt att biltillverkarna kan fortsätta att producera dåliga bilar utan krav på åtgärder.
Senast redigerad av kalle2345 den 22 dec 2012, 03:13, redigerad totalt 1 gång.

16
Det här med bucklor i tak på bilar vid båttransport känner jag till i ett fall. Vet även vilket bilmärke som blev drabbat
men tycker det är ointressant. Innertaken fick tas ur dom skadade bilarna och bucklorna masserades ut. Vissa bilar fick omlackerade tak men på vissa räckte det med en polering. Lacken klarade sej förvånansvärt bra trots att bucklorna masserats ut. Berodde på ett lacken ännu inte härdat till fullo. Taken på dom drabbade bilarna blev som helt nya igen. Alla nöjda och glada..förutom rederiet förståss.
Att helt nya bilar har småbucklor eller är repade när de levereras till återförsäljarna är inte ovanligt.
Som du vet så finns det ju inga Outlet för nya bilar utan bilarna fixas till. Inte utav Nisses bil o plåt i ett garage i någon bakgata, utan av riktiga proffs inom bilplåtslageri och skickliga billackerare. Dom gör superbra arbete och resultatet blir precis lika bra som innan skadan uppstod.
:D Förstår faktiskt inte hur du kan tycka att det är ointressant att en bilköpare kan få ett skadat biltak som kanske bara är "utmasserat" eller polerat. Det är inte alls ok.
oavsett om det syns eller ej.Problem kan uppstå senare. Det är inte alla som byter in sin bil och lägger multum pengar emellan. Många säljer privat eller behåller sin nyköpta "pärla" tiden ut.
Men vi får väl hoppas då att de skadade nya lagade bilarna hamnar hos folk som tycker det är oviktigt. Då spelar det ju ändå ingen roll.

17
Nej..givetvis så tycker jag inte att det är ointressant eller ok att köpa en defekt vara
som reparerats...och betala fullpris för den. Det har jag ej heller påstått.
Men oavsett vad du eller jag tycker så ser verkligheten ut så här. Vi lever i ett kapitalistiskt
samhälle och det är pengarna och vinsterna som styr. Sen kan man tycka vad man vill om det.

Det jag reagerat emot är att du påstår att Kia Ceedbilar som fått bakluckan
omlackerad skulle ha ett lägre marknadsvärde. Detta menar jag är helt felaktigt
och rent nonsens.

18
Laban skrev:Nej..givetvis så tycker jag inte att det är ointressant eller ok att köpa en defekt vara
Men oavsett vad du eller jag tycker så ser verkligheten ut så här. Vi lever i ett kapitalistiskt
samhälle och det är pengarna och vinsterna som styr. Sen kan man tycka vad man vill om det.

och rent nonsens.
njae det beror på om det är syre i stålet, då kommer rosten komma tillbaka trots omlackering.

19
Laban skrev:Nej..givetvis så tycker jag inte att det är ointressant eller ok att köpa en defekt vara

och rent nonsens.
Som sagt om du byter in bilen och inget säger om rostlagningen så får du säkert rätt listpris.
Men det är ju inte alla som detta scenario passar in på.
Vetskapen om att en ny bil är rostlagad ger bilen ett merkantilt lägre värde för mig som ägare-köpare om jag behåller bilen. Även för den ev. privatperson som köper den nästa gång.Köparen kanske frågar om bilen varit rostlagad.
Vad skall jag säga då? Om jag berättar som det är tror du då verkligen att det inte påverkar försäljningen i negativ riktning.
Var och visade bilen för en återförsäljare igår och han sa att det är ett jätteproblem med Kias rostiga bakluckor.
Dom har gjort något fel vid lackeringen (syre-fukt). Som åtgärd mot felen slipas bara rosten ner och skadan lackas om.
Någon ny lucka blir det inte och har man otur så kommer det ny rost på luckan även på andra ställen framöver.
Jag tycker det är jätteviktigt att inte bara gilla läget när något är fel. För sin egen skull och för att få förbättring på sikt är det viktigt att markera och säga ifrån.

20
Beror rosten på att stålet i lyckan är felaktigt, så borde man få en helt ny lucka, men detta blir nog allt för kostsamt för tillverkaren. Ny lack löser problemet för stunden, vilket kommer visa sej troligtvis efter att garantin gått ut och ägaren står kvar med problemet.

Men till diskussionen om omlackade luckor, ägare nummer ett köper bilen ny hos handlaren, problemet med rost uppstår, luckan lackas om. Ägare 1 kör sin Bill 3-5 år, åker till en handlare och byter in den mot en ny, och talar inte om för handlaren att det förekommer omlackade delar på karossen för att bevara värdet på sin bil.

Handlaren i sin tur talar inte om för den kommande ägaren att bilen är omlackerad, om dom ens tar reda på det själva.
När bilen står hos handlaren är den rekordår och blänker som ny. När den nya ägaren sedan haft sin bil en tid kommer rosten tillbaka, har man då otur finns ej längre någon garanti eller så har man ingen chans att visa att luckan varit dålig från fabriken.

Så för nybilsköparen är det väldigt tråkigt om man får rost som kommer inifrån, det borde biltillverkaren ha hårdare krav på sej så det blir rätt!

Som beg bils köpare är det faktiskt inte dumt att ringa tidigare ägare, det kan ge viktig information om bilen man är spekulant på!
Kia ceed sw crdi 2008