kalle2345 skrev:Jag skall se om jag kan hitta materielet om försämrat andrahandsvärde och lägga upp det här,
Jag vill minnas att det var både motororganisationer och advokater som diskuterade detta.
Jag skulle aldrig köpa en näst intill ny bil utan att kolla upp den ordentligt vad gäller reparationer
Och annat, det är inte så svårt när bilen nästan är ny.
Det är därför man skall undvika att köpa bilar där det saknas dokumentation och handlingar.
Om jag skulle köpa en 2 år gammal Kia och valet stod mellan en med omlackad baklucka och en som inte var omlackad så
Hade jag inte valt den omlackade.
I takt med att bilen blir äldre så har det här mindre betydelse.
Jag tror exvis inte Kia skulle kunna sälja bilar som skadats vid tillverkningen i fabriken och sedan reparerats för att sedan säljas till samma pris som nya bilar. Förutsatt att de nu talade om det.
Många helt nya bilar som skeppas till Sverige har transportskador redan vid avlastningen i hamnen.
Sedan lagras bilarna länge i hamnarna där de oxå kan utsättas för skador..måsskit osv.
Sedan har du en biltransport som hämtar bilarna i hamnarna och levererar dom till återförsäljarna.
Kan lova dej att det finns många återförsäljare som är jävligt less på att få hem helt nya transportskadade bilar.
Men inte tror du väl att dom bilarna skickas tillbaka. Nej...plåtverkstaden och billackeraren får fixa till dom.
Sedan säljs bilarna precis som vilken annan ny bil som hellst. Finns absolut inte någon återförsäljare som
skulle upplysa en kund om att den nya bilen har varit skadad och dra ner på priset.
Hörde för några år sedan om en biltransportbåt som gick från Japan till bl.a. Sverige och råkade ut för
en fruktandsvärd storm. När båten anlöpte hamn så hade mängder med bilar stora buklor i taken på
grund av att dom gungat upp i taket på båten. Bilarna reparerades och såldes som inget hade hänt.
Vad vill jag ha sagt med detta...Jo..håll klaffen om att bakluckan är omlackerad när du säljer bilen
för bilhandlaren skiter fullständigt i vilket. Bara bilen ser snygg ut så finns det ingen oro för
någon värdeminskning.