Annons

4wd på vintern.

1
Ville bara berätta att jag älskar 4wd just nu.:)
Tycker dock synd om alla man ser som sitter fast eller åkt av vägen.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
Annons

4wd på vintern.

7
Sett några framhjulsdrivna bilar här i Västerås som stått och spunnit på säcken och inte kommit fram sen när man själv kör på samma ställe märker man inget alls.:)
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: 4wd på vintern.

8
Jo, det händer naturligtvis att man kan stanna precis där det är en isfläck, men generellt så är det ju då också is även vid bakhjulen - så de börjar inte ens driva. Diffspärr är det väl inte många bilar som har nuförtiden?
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

4wd på vintern.

9
Har inte haft ett hjulspinn med 4WD än, bara att trampa på gasen så drar den iväg. :D
Sedan att det går att låsa 4WD för omöjliga lägen gör ju inte saken sämre, men än så länge har det inte varit i nätheten av det behovet :)
184hk, diesel, automat och 4WD är den bästa kombon jag någonsin haft av alla mina bilar :D

Re: 4wd på vintern.

10
Måste bara instämma.

Jag var ute och testade lite i tisdagskväll, låste 4wd osv. Morgonen efter hade tjejen bilen och i snöovädret som attackerade E4an tyckte hon bilen var lite svajig. När hon kom fram till parkeringen på jobbet fick hon en fet sladd, hennes ord. Hon ringde då och frågade om det skulle vara så och tyckte vi hade en skit bil...

Sedan kom det fram att låsningen av 4wd ( står lock i instrumentpanelen) ej gått ifrån. Enligt säljaren skulle detta ske automatiskt över 40 km/h.
Någon mer som varit med om samma sak?