Annons

Bilen läcker in vatten!!

1
Hej,

Behöver lite hjälp.

I min del av landet har det regnat oavbrutet i snart 2 dagar. Upptäckte i morse när jag skulle köra iväg att det var vatten på golvet ovanpå gummimattan på passagerarsidan.

Tänkte att jag kanske haft fönstret nere en liten bit eller att den dörren kanske inte var riktigt stängd.
Kontrollerade detta men rutan var fullt uppe och dörren ordentligt stängd.
Dörren, vindrutan och a-stolpen var helt torra. Likaså vid hanskfacket.

Jag tog ur gummimattan, torkade av den och lade tillbaka. Inget vatten eller fukt fanns under då.

Körde själv några mil och uträttade ärenden och glömde bort vattnet helt och hållet. När jag kommer hem är det så mycket vatten att gummimattan är översvämmad och det var ca 1 cm vatten på golvet på passagerarsidan så filten är blöt.

Tänker "Vad fan?" och kontrollerar så att det inte ligger nån flaska med vatten eller nått som ungarna haft med sig vid tidigare resa. Ingenting.

Var tusan kommer vattnet ifrån????

Har kollat dörren, rutan, handskfack, dörrens sidofack

Ingenting läcker in synligt nånstans.

Allt är torrt. Handskfack, dörr, sidofack i dörren, lister, osv. Förrutom golvet.

Tänkte att det kanske läckte in underifrån bilen men då borde det inte vara vatten ovanpå gummimattan?

Nu står kupévärmaren och går så det förhoppningsvis blir torrt..

Nån som har nått förslag på var vattnet kan komma ifrån???
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-
Annons

Re: Bilen läcker in vatten!!

2
På en audi a6 som en kompis har och en ford focus vi hade innan ceeden kom det också in vatten på passagerarmattan vid kraftigt regn/vid tvätt av bilen, efter mycket rotande visade det sej att det kom in via kupé filtret på respektive bil, listen som sluter burken tät hade torkat och släppte därmed in vatten. Kan ju vara värt att kolla om det är samma på din bil?

M.V.H
Kia ceed sw crdi 2008

3
Det låter som att det kommer in via kupéluftintaget, som sitter på passagerarsidan.

Någon skicklig kan väl klargöra, men det måste sitta någon slags dränering i denna. Kanske är denna igensatt så att det svämmar över när man tvättar bilen eller när det regnar mycket?
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)

4
Tack för era förslag!

Hade bilen inlämnad idag på auktoriserad KIA-verkstad.

-Det visade sig att framrutan inte hade något lim i underkant på passagerarsidan, troligen har roboten som monterat rutan fått slut i tuben eller nått..

De tog den till en glasmästare som fixade det så nu är det förhoppningsvis tätt :thumbup:

Passar på att ge en eloge till killarna och tjejerna på Aftén bil för ett mycket bra bemötande!

5
Ok.

Bilen läcker fortfarande in vatten..

Det hade regnat när jag kom ut från jobbet, tittade och inget vatten fanns då..
Körde några mil och upptäckte då att det var fullt med vatten igen på passagerarsidan. VAD FAN!!???

Det blir en sväng till verkstan igen :crazy:
Bilagor
Blött - Kopia.JPG Blött - Kopia.JPG Visad 8686 gånger 438.38 KiB

6
Jag vet inte vad det beror på, men som plåster på såret kan jag berätta att båda mina tidigare bilar har läckt in vatten. Volvo C30:n i taklucka och vid förarfönstret. BMW:n vid passagerarfönstret. Dock inte så mycket som det verkar i ditt fall.