Jag har en Ceed SW-diesel. Bilen är servad två ggr och varje gång har handbromsen spänts för att sedan slacka litet under året. Jag har dock aldrig upplevt att den tagit dåligt förrens frugan parkerade högst upp på ett ca 10m högt backkrön. Där bilen stod lutade det bara lätt och hon lämnade den med p-bromsen ilagd om än inte helt åtdragen (det gick att dra ytterligare två hack) samt med ettans vxl i.
Ändå rullade bilen nedför backen och skumpade vidare ned i ett 4m djupt dike som åtskiljer två vägar. Den passerade buskar, kraftig sly och annan vegetation innan det tog stopp vid uppförsbacken där dikesavsklijningen vände upp igen.
Tack och lov kom ingen i vägen men bilen fick sig en skaplig resa och jag många frågor att ställa.
Är det fler som upplevt dålig handbromsverkan?
Är det möjligt (vid svag lutning) att bilen kan börja rulla trots p-broms och ilagd växel?
Hur stora krav kan man ställa på det kommande verkstadsarbetet?
Hur påverkar en sådan resa vxllåda-hjulupphängning, stötdämpare och dyl.
Synliga skador var lack och plåt på i princip hela bilen exkl den enda del som dittills var skadad (rost vid bromsljus, baklucka). Samt repade strålkastare, rutor, lister och fälgar.
Ngn vätska rann ut på bärgarsläpet, gissar på att kylaren fick en törn samt att tröskellådan ena sidan vart intryckt.
Hur påverkar det stundande plåt och lackjobbet rostskyddet och tillhörande garanti.
På tal om rost, det hade börjat bubbla på A-stolpen längst ned intill framskärmen, båda sidor. Fler som upplevt det?
Tacksam för kloka synpunkter, råd och kommentarer som lugnar mina nerver.
BVH, Kia Assistans har hitills fungerat klanderfritt, dock ganska hög självrisk på vagnskadegarantin (6250kr)