Jahaa då var det min tur att ha oljud i bilden.. upplever ett klonkande ljud från framvagnen eller något liknande.. Någon annan som har samma ljud? Låter i dom flesta vassa groparna som är lite djupare.
Har själv haft upp bilen på lyften och lokaliserat ljudet till styrväxeln, Gjorde inget åt den klonkande styrväxeln då, utan väntade tills servicen igår..Men dom hittar inge glapp.. och det klonkar fortfarande,,
Någon som vet vad de kan vara som låter
Annons
Re: Ett klonkande ljud under bilen
2bladhet skrev:Jahaa då var det min tur att ha oljud i bilden.. upplever ett klonkande ljud från framvagnen eller något liknande.. Någon annan som har samma ljud? Låter i dom flesta vassa groparna som är lite djupare.
Har själv haft upp bilen på lyften och lokaliserat ljudet till styrväxeln, Gjorde inget åt den klonkande styrväxeln då, utan väntade tills servicen igår..Men dom hittar inge glapp.. och det klonkar fortfarande,,
Någon som vet vad de kan vara som låter
Krängningshämmarna orsakade klonk på min bil - de byttes på båda sidorna. Har även haft ett "skallrande" ljud vid körning på ojämn väg (t ex kullersten) - försvann när de momentdragit alla skruvar i framvagnen. Styrningen känns mindre sladdrig sedan dess, vet inte om det är kopplat till styrväxeln på ngt sätt.
Hoppas de hittar orsaken till klonket på din bil!
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008
3En polare till mig har en kia ceed 1,6 crdi som han fick ett klonkande i hjulupphängningen i.
Dom bytte stagen till krängningshämmaren fram. Då blev det bra dom sade åt han på verkstan att det vara ganska vanligt.
Dom bytte stagen till krängningshämmaren fram. Då blev det bra dom sade åt han på verkstan att det vara ganska vanligt.
4Min har med "klonkat" i fram- och bakvagn, fråga mig inte vad de bytte men det var detaljer både hö. och vä. bakvagn samt hö. framvagn.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
5Är det de sk "klapperstagen" så är Kia inte ensamma om detta problem. Även finare bilar som BMW har problem med dessa stag som sitter från krängningshämmaren. Jag hade en Ford Galaxy (=VW Sharan) där jag bytte klapperstag var 3000:e mil, jag blev bra på att byta och det tog inte många minuter...
Märks tydligast när man åker sakta på knölig väg så att vänster och höger hjul går upp och ned i otakt.
Märks tydligast när man åker sakta på knölig väg så att vänster och höger hjul går upp och ned i otakt.
6Samma problem har jag men det låter som det kommer från bakänden får väl lämna in den innan jag blir galen
7Nästan alla som klagar på detta säger att oljudet kommer från bakvagnen, sen visar det sig att det kommer framifrån, lätt att missta sig alltså. Enklast att avgöra är att köra på ojämnt underlag och vrida huvudet åt höger eller vänster när oljudet uppstår, då hör ljudet bättre på ena örat, och kan således avgöra vilket håll det kommer ifrån.
De tre felen som brukar vara på ceed vid klapprande ljud är stabstag fram (k-stag, knarrstag, klapperstag, krängningshämmarstag, stabilisatorstag... kärt barn har många namn), stötdämparens muttrar lösa (bara att ta bort plastkåpan på fjäderbenstornet och dra åt så försvinner ljudet), eller stabstag bak (mkt ovanligare än fram på ceed, men det förekommer).
När jag ska ta en provtur och avgöra snabbt om det är ett stabstag fram kör jag ca minst 30 km/h gärna 50 och vrider ratten fram och tillbaka från rakt fram väldigt snabbt och korta rörelser, ifall det är ett stabstag fram hörs ljudet varje gång bilen gungar från sida till sida. Har man möjlighet att kolla på en lyft är detta det enklaste, hissa upp och ta tag i krängningshämmaren precis bredvid staget, ryck hårt upp och ner, dock får man ta i för kung och fosterland för att känna glappet på en 2-pelare, står man på en 4-pelare så att bilen står på hjulen behöver man knappt ta i.
De tre felen som brukar vara på ceed vid klapprande ljud är stabstag fram (k-stag, knarrstag, klapperstag, krängningshämmarstag, stabilisatorstag... kärt barn har många namn), stötdämparens muttrar lösa (bara att ta bort plastkåpan på fjäderbenstornet och dra åt så försvinner ljudet), eller stabstag bak (mkt ovanligare än fram på ceed, men det förekommer).
När jag ska ta en provtur och avgöra snabbt om det är ett stabstag fram kör jag ca minst 30 km/h gärna 50 och vrider ratten fram och tillbaka från rakt fram väldigt snabbt och korta rörelser, ifall det är ett stabstag fram hörs ljudet varje gång bilen gungar från sida till sida. Har man möjlighet att kolla på en lyft är detta det enklaste, hissa upp och ta tag i krängningshämmaren precis bredvid staget, ryck hårt upp och ner, dock får man ta i för kung och fosterland för att känna glappet på en 2-pelare, står man på en 4-pelare så att bilen står på hjulen behöver man knappt ta i.