Har lagt handpeng på en Sorento 2007 2,5 CRDI EX 170 hk Deisel. Bilen har gått 14000 mil. Har ett par frågor som inte bilhandlaren kan svara på. Undrar om den har partikelfilter i så fall när skall det normalt bytas och till vilket pris ? Nästa fråga, har motorn turbo ? Kamrem eller Kamkedja ?
Tack på förhand
Rogersor
Annons
Re: Frågor om ny inköpt Sorento 2007
2Hej Roger,
har en fin -07 och kom just in på detta forum själv faktiskt. Du har säkert fått svar redan, men vad jag vet så har min partikelfilter. Och det blir mycket dyrt att byta det sägs det. Främst om man kör korta sträckor så den inte blir varm. Min mekare säger att dessa byts bara vi fel eller vi indikering!!. Jag har inte sett i mina böcker när det är dags att byta det.
Ja, min -07 har ju Turbocharger (turboladdare) enligt den info som sitter i bilen och enligt handboken, det kanske är lite samma sak på en common rail diesel. Men jag kan ha fel. Har för mig att det är kamkedja också, de är rubusta truckar vi har. Verkstaden lovordar min så fort de får se den. Verkligen en bruksbil. Hitills inga konstiga fel eller olater annat än att vid mycket stark kyla (-27 C) så vill inte alltid låg 4x4 dríften koppla in. Men då har jag kört lite sakta fram och lite bak och så går den i så fint. Verkstaden trodde att det var isproblem.
mvh KiaJocke
har en fin -07 och kom just in på detta forum själv faktiskt. Du har säkert fått svar redan, men vad jag vet så har min partikelfilter. Och det blir mycket dyrt att byta det sägs det. Främst om man kör korta sträckor så den inte blir varm. Min mekare säger att dessa byts bara vi fel eller vi indikering!!. Jag har inte sett i mina böcker när det är dags att byta det.
Ja, min -07 har ju Turbocharger (turboladdare) enligt den info som sitter i bilen och enligt handboken, det kanske är lite samma sak på en common rail diesel. Men jag kan ha fel. Har för mig att det är kamkedja också, de är rubusta truckar vi har. Verkstaden lovordar min så fort de får se den. Verkligen en bruksbil. Hitills inga konstiga fel eller olater annat än att vid mycket stark kyla (-27 C) så vill inte alltid låg 4x4 dríften koppla in. Men då har jag kört lite sakta fram och lite bak och så går den i så fint. Verkstaden trodde att det var isproblem.
mvh KiaJocke
Re: Frågor om ny inköpt Sorento 2007
3Nej den har inte partikelfilter, det är avgasklass euro 2005 hade den haft partikelfilter så kallas det 2005PMRogersor skrev:Har lagt handpeng på en Sorento 2007 2,5 CRDI EX 170 hk Deisel. Bilen har gått 14000 mil. Har ett par frågor som inte bilhandlaren kan svara på. Undrar om den har partikelfilter i så fall när skall det normalt bytas och till vilket pris ? Nästa fråga, har motorn turbo ? Kamrem eller Kamkedja ?
Tack på förhand
Rogersor
Kamkedja.
Måste säga att denna bilhandlare måste vara helt pantad.
Öppnar du förardörren står det en varningsdekal apropå turbon.