Första service gjord, strax över 500 mil och ett år gammal. Fick byta bromsprylen som Kia skickade ut brev om annars inget att klaga på.
Allt väl än så länge. Inga större klagomål förutom försäljaren som iofs inte finns längre och som var under all kritik (Bilvalet i Sollentuna).
Skulle jag köpa Kia igen om ett par år? Kanske. Just nu lutar det åt det i alla fall.
Saker jag inte är helt nöjd med efter ett år med den:
Styrningen, sladdring och oprecis, speciellt på spårig väg.
Fjädringen, stenhård.
Värme i kupén – Svårt att ställa in, blir ACC nästa gång och inte bara AC.
Växlar lite ryckigt om man inte är fjäderlätt på gasen (automat).
Vägljud på grusig väg eller väldigt blöt vägbana så det sprutar upp i hjulhusen.
Inte helt ok offset på hjulen, inga blästringsskador än, men sidorna blir nersprutade så fort det är blött ute.
Fönstren bak immar igen.
Bakluckan skramlig.
Rost på bakluckan och galvsläpp. Inte åtgärdat än och inte ett ord från Kia om det.
Annars toppen.
Rekommendation:
Kindwalls skadecenter i Barkarby fixade parkeringsskadan snyggt. Bra personal och snabbt åtgärdat. Även för Kindwalls bilvaruhus som sköter service och vanliga reparationer. Bara positivt att säga om dem.
/Peter
Annons
Re: Ett år med min cee´d 08
2Har du bara kört 500 mil på ett år 
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE
3Bor i Stockholm ju, antingen går jag eller så tar jag tuben 
Trident skrev:Har du bara kört 500 mil på ett år
4Sammanfattning av innehavet (i 1,5 år) av en fabriksny KIA Cee´d, 2011, 1,6 diesel
- Växellådan klonkade vid varje växling så fort lådan blev varm (det började redan efter 300 mil). Eller varje gång man gav gas efter motorbromsning. Eller om man var det minsta lilla snabb med kopplingen. Enligt KIA själv var det frågan om ´in gear rattle´… och de vägrade erkänna att det var ett fel. På ren svenska: kraftöverföringens inre toleranser var för stora… kugghjulen / slutväxeln glappade… oacceptabelt år 2012.
- immiga rutor, både när det var kallt ute, och efter tvätt, och när det regnade. Och så fort det var frysgrader täcktes hela framrutans insida av is…
- motorn morrade i 3:an vid 1300 varv => fel utväxling: 2:an var för låg, 3:an för hög i de flesta situationerna i stadstrafik (framförallt i rondeller)
- bilen var en smuts-magnet… blev skitig oerhört fort överallt… (främst på sidorna nere och på bakluckan)
- strålkastaren immades igen invändigt efter varje biltvätt. Enligt KIA berodde det på ´bra´ ventilation...
- bilen var samtidigt över- och understyrd, med andra ord: instabilt som fan, i kurvor
- komfortblinkersen (idiotin med att det blinkade 3 ggr. så fort man nuddade blinkersspaken) kunde ej programmeras bort
- det gick ej att tanka bilen full (bara ca.42 liter istället för den rätta tankvolymen på 60… jo, det är så, en gång kunde jag kräma in 59,6 liter och det fanns lite soppa kvar i tanken innan tankningen) så länge underlaget inte lutade kraftigt ´framåt´ i färdriktningen (få mackar har sånt underlag).
- den drog rätt mycket, 5,7 blandat sommartid, 7,5 stad vintertid. Ingen miljöbil när det gäller förbrukning, det är säkert.
- riktigt kasst ljud i radio/mp3. CD bättre men långt ifrån acceptabelt.
- bromsarna frös lätt efter tvätt…
- innerytorna ´återgav´ precis all smuts; fingeravtryck o.d. syntes direkt,
- den gröna dioden för halvljuset lyste för kraftigt på natten, likaså den blåa för helljuset, samt de för dimljusen
- bakluckan var svårt att stänga (den gick ej i lås, men det kunde ha handlat om en justeringssak)
- mycket kalla säten. Aldrig behövt använda sätesvärme förr men i KIAn var det absolut nödvändigt
Det som ändå var bra:
- bra bett i motorn, kändes mycket mer än de deklarerade 115 hästarna.
- elegant växelspak
- många förvaringsfack
- insteget (inte som ex.vis på en BMW där man får använda skohorn för att komma ner i sätet)
KIA må erbjuda 7 års garanti men det låga priset innebär också låg kvalité på utförande. Visst, det må rulla från A till B… likt en hästvagn… men känslan är därefter. Typ ´lackeringen´ vid B-stolpen bestod av påklistrad svart plastfilm… hur billigt är det??
Nu kör jag Mercedes…
och sannerligen: för 100 tusen extra för man 10ggr mer BIL.
- Växellådan klonkade vid varje växling så fort lådan blev varm (det började redan efter 300 mil). Eller varje gång man gav gas efter motorbromsning. Eller om man var det minsta lilla snabb med kopplingen. Enligt KIA själv var det frågan om ´in gear rattle´… och de vägrade erkänna att det var ett fel. På ren svenska: kraftöverföringens inre toleranser var för stora… kugghjulen / slutväxeln glappade… oacceptabelt år 2012.
- immiga rutor, både när det var kallt ute, och efter tvätt, och när det regnade. Och så fort det var frysgrader täcktes hela framrutans insida av is…
- motorn morrade i 3:an vid 1300 varv => fel utväxling: 2:an var för låg, 3:an för hög i de flesta situationerna i stadstrafik (framförallt i rondeller)
- bilen var en smuts-magnet… blev skitig oerhört fort överallt… (främst på sidorna nere och på bakluckan)
- strålkastaren immades igen invändigt efter varje biltvätt. Enligt KIA berodde det på ´bra´ ventilation...
- bilen var samtidigt över- och understyrd, med andra ord: instabilt som fan, i kurvor
- komfortblinkersen (idiotin med att det blinkade 3 ggr. så fort man nuddade blinkersspaken) kunde ej programmeras bort
- det gick ej att tanka bilen full (bara ca.42 liter istället för den rätta tankvolymen på 60… jo, det är så, en gång kunde jag kräma in 59,6 liter och det fanns lite soppa kvar i tanken innan tankningen) så länge underlaget inte lutade kraftigt ´framåt´ i färdriktningen (få mackar har sånt underlag).
- den drog rätt mycket, 5,7 blandat sommartid, 7,5 stad vintertid. Ingen miljöbil när det gäller förbrukning, det är säkert.
- den gröna dioden för halvljuset lyste för kraftigt på natten, likaså den blåa för helljuset, samt de för dimljusen
- bakluckan var svårt att stänga (den gick ej i lås, men det kunde ha handlat om en justeringssak)
- mycket kalla säten. Aldrig behövt använda sätesvärme förr men i KIAn var det absolut nödvändigt
Det som ändå var bra:
- elegant växelspak
- många förvaringsfack
- insteget (inte som ex.vis på en BMW där man får använda skohorn för att komma ner i sätet)
KIA må erbjuda 7 års garanti men det låga priset innebär också låg kvalité på utförande. Visst, det må rulla från A till B… likt en hästvagn… men känslan är därefter. Typ ´lackeringen´ vid B-stolpen bestod av påklistrad svart plastfilm… hur billigt är det??
Nu kör jag Mercedes…
5... eller så skulle du bytt till nya modellen av Ceed? En helt annan bil, men det kanske du redan visste?
Själv har jag andra erfarenheter och ger inte mycket för Mercedes - tyvärr.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Körde: Kia Optima Executive
6Hej det var ju tråkigt.Själv känner jag inte igen dom problemen du hade,Allt har fungerat klockrent på min ceed i 2årPeter skrev:Första service gjord, strax över 500 mil och ett år gammal. Fick byta bromsprylen som Kia skickade ut brev om annars inget att klaga på.
Allt väl än så länge. Inga större klagomål förutom försäljaren som iofs inte finns längre och som var under all kritik (Bilvalet i Sollentuna).
Skulle jag köpa Kia igen om ett par år? Kanske. Just nu lutar det åt det i alla fall.
Saker jag inte är helt nöjd med efter ett år med den:
Styrningen, sladdring och oprecis, speciellt på spårig väg.
Fjädringen, stenhård.
Värme i kupén – Svårt att ställa in, blir ACC nästa gång och inte bara AC.
Växlar lite ryckigt om man inte är fjäderlätt på gasen (automat).
Vägljud på grusig väg eller väldigt blöt vägbana så det sprutar upp i hjulhusen.
Inte helt ok offset på hjulen, inga blästringsskador än, men sidorna blir nersprutade så fort det är blött ute.
Fönstren bak immar igen.
Bakluckan skramlig.
Rost på bakluckan och galvsläpp. Inte åtgärdat än och inte ett ord från Kia om det.
Annars toppen.
Rekommendation:
Kindwalls skadecenter i Barkarby fixade parkeringsskadan snyggt. Bra personal och snabbt åtgärdat. Även för Kindwalls bilvaruhus som sköter service och vanliga reparationer. Bara positivt att säga om dem.
/Peter
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.
7Hej Håller med angående mercedes ,Rostar och när topplockspakningen gick så sålde jag den.mibe skrev:... eller så skulle du bytt till nya modellen av Ceed? En helt annan bil, men det kanske du redan visste?
Tidigare Kia bilar:
8Bortom skrev:Sammanfattning av innehavet (i 1,5 år) av en fabriksny KIA Cee´d, 2011, 1,6 diesel
Det som ändå var bra:
- elegant växelspak
- många förvaringsfack
Nu kör jag Mercedes…och sannerligen: för 100 tusen extra för man 10ggr mer BIL.
Hehe....inte dåligt att kunna kräma i 59,6 liter soppa i en tank som rymmer 53 liter
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07