Annons

Repig vindruta efter 100mil..

1
Så upptäckte idag när solen låg på att det blivit en jäkla massa repor efter att jag skrapat rutan ett par ggr, men även efter torkarbladen ser det ut som.
Nån som mer upplevt nått liknade?, läst att dagens rutor är mjuka. Men detta är ju galet...

Undra om garantin kan gå på detta??...
Cee´d Crdi SW-10a
Annons

Re: Repig vindruta efter 100mil..

3
Garantifråga eller ej, beror på skulle jag vilja säga.
Har man haft problem med vindrutespolningen (generalfel) så att ingen spolarvätska kommer upp på rutan är det ju klart att rutan tar stryk. I så fall tycker man att det skulle gå på garanti, det är ju inte ägarens fel att spolningen ej fungerar.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

4
Gick inte på garantin, de flesta repor är efter att man skrapat rutan. Men tycker även att några är i överkant där inte spolarna orkar trycka upp vatten när man kör motorväg.
Skulle återkomma om det blev mer uppenbart attt det kom mer repor i överkant på rutan, som man härledas till torkarna.

Fan nu vågar jag inte skrapa rutan mer, helt sjukt så mjuk den måste vara. Har kanske skrapat rutan 4ggr, och 3 av dessa så har jag haft kupefläkt på... :)
Cee´d Crdi SW-10a

8
Glademan skrev:Jag använde mina vindrutespolare senast idag, I min mening så fungerar de fint. Jag får spolarvätska på hela rutan!! ;)

Jag kör en 2010:a
min 2010: sprutar bara på hela rutan om jag står still med bilen. Om jag kör > 30 km/h kommer det bara lite i rutans nederkant. Om bilen står still sprayas hela rutan á la V70, dvs ej i stråle utan mer i duschform.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT

9
Biltoken skrev:Enligt verkstaden så ska det inte vara problem men spolningen på 10orna, det var tidigare modeller.
Men har ju läst att folk här fått dubbla pumpar mm. Nån som vet om Kia vet om att det fortfrande är problem??
Enligt min verkstad är det ett känt och vanligt problem även på 2010:na (faceliften).
KIA har ingen lösning så jag fick en extra pump installerad tillsvidare, funkar helt ok.

Känns dock lite B att KIA inte åtgärdar rotorsaken utan att verkstan skall behöva installera en extra pump "tillsvidare" i väntan på nya direktiv från KIA. Bra gjort av verkstan, mindre imponerande av KIA.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT