Annons

Re: Blästring kia sportage!

31
Bakom en bil skapas en vindvirvel som drar upp en massa skit som sprutar bakåt från bakre (och främre däcken). Var tror du annars att all smuts och asfaltsfläckar på bakluckan kommer ifrån? Någon som står och slänger det på bilen när du har parkerat? :)

På en Sportage med fabriksstänkskydd ser man ungefär halva stänkskydden nere under stänkskydden där det är fritt fram att flyga ut skit som sugs upp och träffar bilen. Känns skönt att man kan sova gott om nätterna med mina egengjorda stänkskydd.

EDIT: På tal om stenskott på bakluckan så fick vi just detta på får förra bil och det började bli liiiite rost under lacken. Opel vägrade ta det som rostskyddsgaranti just för att det var stenskott.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Bilagor
2cm utstick och 5cm längre ner mot marken (bak) medför förhoppningvis X besök mindre hos lackfirman. rearcloseup.jpg 2cm utstick och 5cm längre ner mot marken (bak) medför förhoppningvis X besök mindre hos lackfirman. Visad 3571 gånger 65.4 KiB
Annons

Blästring kia sportage!

33
Blir väll extra tullavgift om dem gör kontroll?
Eller kanske bara gällde mina asiatiska saker jag beställde från Asien?:)
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Blästring kia sportage!

38
Ebay är inget företag, det är en auktions-sajt. Kolla noggrant säljarens historik och geografiska läge.
Just denna säljare "ford-parts-sheffield " kan jag rekommendera, har handlat av dem ett par gånger.
Seriös, bra priser och snabba leveranser.
Brukar ta ca 4 arbetsdagar, sen står grejorna vid dörren.
/TB

Blästring kia sportage!

39
Jag skulle inte rekommendera att handla på ebay eller tradera i huvudtaget eftersom de har ingen koll på säljaren skickar från de land de anger, ingen koll om säljaren är ett riktigt företag eller i vilket land företaget är registrerat.

Detta gör det möjligt att sälja via "drop shipping" vilket innebär att du som köpare köper en vara från "Random företag/säljare" angiven i t.ex Göteborg men när du betalar varan till säljaren som befinner sig någon annan stans, tar dina pengar och en mellanhand och lägger en beställning i DITT namn direkt från t.ex Asien hem till dig. Oftast tar det 1-2 månader via billig containerfrakt också.

I och med detta SLIPPER säljaren:
1) betala moms i sitt land(%?)
2) betala skatt på mellanhanden(33%?)
3) betala tullmoms (25% av varan+frakten)
4) betala moms på slutsumman (25%)
Detta är upp till dig som kund att göra!

Detta innebär att säljaren kan ha ett stort påslag på priset ändå hålla ett lägre pris än svenska marknaden utan att bidra med en enda krona till Sveriges välfärd. Sedan finns det självklart seriösa säljare där också.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic