Annons

Dimljus

1
Hej,


Tänkte kolla lite hur/om ni gjort något åt era dimljus. xenon i halvljus och ledparkkering är ju skitsnyggt men dimljusen är ju gula och tråkiga.

Går det att sätta i LED dimljus utan några problem?
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit
Annons

Dimljus

3
Alien skrev:Borde väl inte vara några problem att byta till LED? Värmeutvecklingen är ju noll på LED så bara hitta en lampa med samma infästning så skall det väl vara lugnt. Lägg upp bilder på före och efter och artikelnummer samt säljställe när du moddat. :)

Den effektivaste lysdioden på marknaden utvecklar 60% värme 40% rent ljus när den drivs till fullt.
Denna är 10w Cree XM-L U2, ~1050lumen. Den ungefär 20% effektivare än xenon, HID.
Referens:
Bild

Problemet med lysdioder är att de inte tål värme och bränner sig själva om de inte har en tillräckligt stor kylfläns, och det går ju inte att ha en kylfläns om den ska föras in i en reflektor gjord för halogen.

Jag har själv monterat lysdioder i mina dimljus men då pratar vi usla SMD dioder från xenonkungen på 100lumen totalt.
H27 i orginal dimljusen har ca 500-600lumen. Så just nu är xenon, HID, 35w(3200 lumen) bästa alternativet om du vill ha bra ljusbild men det är dock olagligt.

Däremot fungerar (bra)dioder riktigt bra om de sitter i en extern ljuskälla tex extraljus i metallhölje, då utklassar de alla andra ljuskällor. Jag håller på att starta upp ett företag nu där jag ska importera de senaste värsting dioderna från amerikanska Cree och sälja till Svensson som vill va värst och ha det senaste ;-)
Dock kommer nog det ta ett tag innan de kan bygga tillräckligt effektiva dioder som kan fungera som ersättningslampor/konverterings kit till befintliga halogen hus/reflektorer.

Så jag rekommenderar dig att köpa HID från xenonkungen, eftersom de är momsregisterade i Sverige och har bra produkter, om du vill ha bättre ljus än orginal eller simpla SMD dioder om bara är ute efter styling.

Edit: jag kan fota och visa hur ljuset ser ut med SMD dioder med H27 fäste jämfört med orginal, om du vill?


//Henke
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Dimljus

4
Ja egentligen så handlar det ju om att xenon lyser 4300k och dimljusen/kurvljusen är väl mer GULA och det är ju inte jättevackert. Sammanfattat är jag väl mer ute efter något som liknar xenon och är billigt än något som lyser bra. :angel:

En bild skulle vara najs! :clap:


Är det lätt att byta??
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Dimljus

5
På ena sidan var det lätt, på andra sidan på min Sportage behöver man hissa upp, och gå underifrån. Eftersom jag måste hyra lokal med hiss så är det dyrt för mig:-P

Nu ska jag byta lysdioderna till kurvljusen istället och sätta HID 4300K.

Obs dioder ligger ofta på 6000-8000k
Då ser plötsligt xenonen gul ut.
Det finns att få tag på dioder i 4000-5000k också men har inte sett sådana ännu till 881/H27 sockel.

Här en bild på mina 6500k LED extraljus jämfört med 4300k HID, är på jobbet nu men fotar dimljusen när jag slutar 14.15
Bild
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Dimljus

7
Jag har tänkt sätta 4300k HID i dimljus men tror installation blir dyr om du lämnar bort den. 2000-3000kr?

En varning dock xenon drar 6-10A i starten (72-120w), det kan hända att man måste dra dem via reläer, jag frågade en kille på Kia men han var osäker på om man skulle förstöra styrboxen till dimljusen så han rekommenderade mig att dra dem via reläer.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Dimljus

8
Här är foto på hur det ser ut:
Detta är taget med iPhone kamera och den får dioderna som har blå+röd färg(lila) i ögat men blir gul i kameran... Men dioden i dimljuset är ren blå färg och ser lika blå ut i verkligheten som på kameran men skiljer sig som sagt i färg från övriga lampor på bilen.
Bild
Bild
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Dimljus

9
HB021 skrev:På ena sidan var det lätt, på andra sidan på min Sportage behöver man hissa upp, och gå underifrån. Eftersom jag måste hyra lokal med hiss så är det dyrt för mig:-P

Bild
Var riktigt lätt att byta på ena sidan, men den sidan där spolarvätskebehållaren ligger var mycket knepigare.
Men man behöver dock ingen lyft för detta, så länge man är någorlunda smidig.

lossa på skruvarna i undre plasten och några skruvar i hjulhuset, så kan du bända upp plasten nog mycket för att klämma dig in med en hand för att byta lampan.
La själv dit en diod lampa (6000k) å det blev riktigt snyggt, enda nackdelen är väl att det är blåare sken än halvljusen .
Kia Sportage 2,0 AWD Komfort 2011 Dark Gun Metallic
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"