Glöda? Jag sätter i nyckeln, vrider om, bilen startar direkt. Även nu vid -18 grader.
Hur nödvändigt är det, egentligen? Kan den skadas om man startar bilen som jag gör?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Står här igen med bil som inte startar vid -15.. batteriet helt slut.
Fått ringa assistans 5ggr senaste tre vintrarna för att bilen inte startat vid -15. Fått batteriet utbytt på garantin en gång efter samma problematik förra året.
Sinnessjukt att man ska acceptera att en ny bil inte ska gå igång i minusgrader. Man vet liksom aldrig om man kommer iväg till jobbet eller inte när det är kallt.
Dessutom verka det inte spela någon roll om man förglöder eller ej. Blir ingen skillnad i hur den tuggar och försöker starta.
Vad fan ska man göra, kan man kräva nåt av KIA angående detta eller är man körd?
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009
utbytt mot en
Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt
Ronnie: Anledningen till att man rekommenderar förglödning är främst att det sparar partikelfiltret. Sen mår motorn i allmänhet bättre av det.
Att bilen inte startar vid -15 känns ju inget vidare för dig "ingensoppa". Min ceed startar utan problem vid -30. Den knackar och går lite illa de fösta sekunderna, annars inga problem. Vid landvetter flygplats i fredags natt var den dock lite ledsen på mig. Hade stått still i 10 dagar och det var -18. Då var det på håret att den gick igång.
Kör du många kortkörningar? För allt under 15 minuter i vintertemp gör att batteriet sakta men säkert laddas ur. Särskilt då om man använder stolvärme och värme på bakrutan. ceeden borde även vara extra känslig för detta på grund av PTC elementen. För mig låter det som om du har ett glödstift som är felaktigt. Be verkstaden mäta dessa är väl mitt tips.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Väldigt konstigt är det, pratat med två andra Kia ägare och deras startar direkt i kylan! Pratade även med släktingar som kör Mercedes och Volvo diesel, de glöder en gång och de startar direkt! Ska åka och prata med återförsäljare imorgon om det är glödningen eller något annat!
Har man funktionen "Idle stop and go" så är bilen utrustad med ett kraftigare batteri än de bilar som är utan denna funktion.iaf. Så att vissa är mer lättstartade än andra kan kanske även härledas till detta.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Lämnade in min på service och de konstaterade att glödstiften var helt slut och bytte dessa. Tidigare vintrar har dom bara bytt batteriet och hade inte ens kollat statusen på glödstiften. Slappt. Hoppas det funkar bättre nu
Kia Ceed SW EX 1,6 crdi 2009
utbytt mot en
Kia Ceed SW EX Premium 1,6 crdi 2012 (världens dyraste biltvätt