Annons

Felsökningsavgift vid Garantiärende

1
Jag skall lämna in bilen för att jag vill ha de fel jag upplever åtgärdade på garantin.
Verkstaden kontrar med att om de inga fel hittar så tar de ut 600 kr i felsökningsavgift.
Tycker detta låter helt galet. Trodde bara det var elektronikservicebranschen som höll på med detta
Det uppstår väl nästan alltid olika åsikter mellan kund och verkstad om ett fel är ok eller ej.
Kan tänka mig att de inte gärna ser småfel för att komma undan kostnader.
Känns ju nästan som skrämselskott så de slipper få in bilen.
Har man köpt en ny bil för nästan 200000kr så vill man ju ha den felfri.

Min fråga är om fler än jag råkat ut för denna felsökningskostnad?
Annons

Re: Felsökningsavgift vid Garantiärende

2
kalle2345 skrev:Jag skall lämna in bilen för att jag vill ha de fel jag upplever åtgärdade på garantin.
Verkstaden kontrar med att om de inga fel hittar så tar de ut 600 kr i felsökningsavgift.
Tycker detta låter helt galet. Trodde bara det var elektronikservicebranschen som höll på med detta
Det uppstår väl nästan alltid olika åsikter mellan kund och verkstad om ett fel är ok eller ej.
Kan tänka mig att de inte gärna ser småfel för att komma undan kostnader.
Känns ju nästan som skrämselskott så de slipper få in bilen.
Har man köpt en ny bil för nästan 200000kr så vill man ju ha den felfri.

Min fråga är om fler än jag råkat ut för denna felsökningskostnad?
Jag skulle berätta för verkstaden att jag då väljer en verkstad som vill ha jobb. Litar de inte på dig är det deras problem.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Felsökningsavgift vid Garantiärende

3
kalle2345 skrev:Jag skall lämna in bilen för att jag vill ha de fel jag upplever åtgärdade på garantin.
Verkstaden kontrar med att om de inga fel hittar så tar de ut 600 kr i felsökningsavgift.
Tycker detta låter helt galet. Trodde bara det var elektronikservicebranschen som höll på med detta
Det uppstår väl nästan alltid olika åsikter mellan kund och verkstad om ett fel är ok eller ej.
Kan tänka mig att de inte gärna ser småfel för att komma undan kostnader.
Känns ju nästan som skrämselskott så de slipper få in bilen.
Har man köpt en ny bil för nästan 200000kr så vill man ju ha den felfri.

Min fråga är om fler än jag råkat ut för denna felsökningskostnad?
Detta verkar helt tokigt. Självklart skall det inte kosta något.
Vet att Mitsubishi tillämpar denna metoden, men då tror jag det står beskrivet i den finstilta texten i garanti-informationen.
Att inte sett att KIA har med detta "fula" knep i sin garanti-information.

Skicka även informationen vidare till KIA, de borde vara väldigt måna om att inte deras verkstäder håller på med detta.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Felsökningsavgift vid Garantiärende

6
Jag hade min ceed inne för att den e svårstartad när det e kallt ute. Dom sa osså att det skulle kosta om datorn inte visade att där va nåt fel. Och givetvis visade inte datorn nått fel.
Han sa det för att dom ska få betalt av KIA vid ett garanti ärende måste datorn visa vad som är fel, är där inget felmeddelande kan dom inte gå vidare.
Nu slapp jag betala för jag köpte bilen hos dom och jag har gjort all service hos dom.
KIA Cee'd 1.6 CRDI -08
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"