Annons

Rostbubblor

1
Hej alla!

Tänkte höra mig för om det är någon mer än jag som har fått små rostbubblor över hela bakluckan på sin KIA.
Jag har en KIA ceed 1,6 CRDi ECO årsm 2008 uttagen april -09 som har gått drygt 3000mil. Nu i veckan upptäckte jag ett tiotal små bubblor på bakluckan varav ett par har spår av rost i sig. Har aldrig sett något sådant här på en så pass ny bil förut. Var till återförsäljaren igår som sa att det var galvsläpp och att jag skulle visa upp den för verkstaden. Sagt och gjort, killen på verkstaden sa att det verkar vara stenskott! Han hade fotat skadorna och sen är det upp till KIA att bedöma om garanti eller inte. Jag hoppas att de kommer fram till att det är fel på galvningen/lacken. Märkligt på en ny bil med stänkskärmar och inga som helst synliga skador på ruta/kofångare/skärmar ska få så pass snabba skador av stenskott. Laddar upp en bild på några av de värsta bubblorna till er som vill se.

Hör gärna av er om ni har varit med om något liknande!

Hälsningar
Alexander
Bilagor
ceed.jpg ceed.jpg Visad 3337 gånger 53.79 KiB
Annons

Re: Rostbubblor

3
Ser inte kul ut...har bilen varit omlackad? Ser ut som det brukar bli på bilar som lackats om - hade en Seat med omlackad bakskärm som fick likadana blåsor efter ett tag (inga stenskott)...blir större och större tills de blommar ut med rost. Mycket märkligt att de initialt skyller på stenskott, men tror inte det kommer bli några problem att få det fixat. Stenskott på bagageluckan har jag aldrig varit med om...
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

4
Tack för svaren!

Nej, bilen har inte varit omlackad. Jag köpte den spritt ny för tio månader sen. Och redan såhär :(

Jag väntar med oro över vad som beslutas. Om den ser ut såhär redan nu, hur kommer det inte se ut om ett par-tre år? Jag trodde motståndskraften skulle vara bättre än så här? Hoppas jag har ett måndagsexemplar så att inte fler blir drabbade.

5
En kombi är mer utsatt än en sedan mot stenskott. Kollar man med en lupp så ser man om det är stenskott.
Blir en prick mitt i blåsan. Men det där såg ganska rejält ut. Hoppas det löser sig för dig med garantin.
Sorento crdi...

6
Är inte karossen helgalvad på dom , då tycker jag inte det borde börja på det där viset så fort.

Hoppas att det går bra för dig!
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

7
Hansson skrev:En kombi är mer utsatt än en sedan mot stenskott. Kollar man med en lupp så ser man om det är stenskott.
Blir en prick mitt i blåsan. Men det där såg ganska rejält ut. Hoppas det löser sig för dig med garantin.
Har åkt kombi i 30år och kör i snitt 3-4000mil per år,har ALDRIG fått stenskott på bakluckan
KIA pro_ceed CRDI 2.0

8
pitör skrev:
Hansson skrev:En kombi är mer utsatt än en sedan mot stenskott. Kollar man med en lupp så ser man om det är stenskott.
Har åkt kombi i 30år och kör i snitt 3-4000mil per år,har ALDRIG fått stenskott på bakluckan

Det är möjligt men jag har sett MASSOR med bilar som har fått det ;)
Sorento crdi...

9
ceed_eco skrev:Hej alla!

Tänkte höra mig för om det är någon mer än jag som har fått små rostbubblor över hela bakluckan på sin KIA.
Jag har en KIA ceed 1,6 CRDi ECO årsm 2008 uttagen april -09 som har gått drygt 3000mil. Nu i veckan upptäckte jag ett tiotal små bubblor på bakluckan varav ett par har spår av rost i sig. Har aldrig sett något sådant här på en så pass ny bil förut. Var till återförsäljaren igår som sa att det var galvsläpp och att jag skulle visa upp den för verkstaden. Sagt och gjort, killen på verkstaden sa att det verkar vara stenskott! Han hade fotat skadorna och sen är det upp till KIA att bedöma om garanti eller inte. Jag hoppas att de kommer fram till att det är fel på galvningen/lacken. Märkligt på en ny bil med stänkskärmar och inga som helst synliga skador på ruta/kofångare/skärmar ska få så pass snabba skador av stenskott. Laddar upp en bild på några av de värsta bubblorna till er som vill se.

Hör gärna av er om ni har varit med om något liknande!

Hälsningar
Alexander
Har du fått någon förklaring från verkstaden hur stenskott kan uppstå på backluckan?
Vore kul att höra vilken finurlig förklaring verkstaden har till det hela.
Har själv åkt olika kombibilar i många år, både privat och i tjänsten och har i likhet med "pitör" ALDRIG råkat ut för stenskott på bakluckan.

Hoppas det löser sig.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

10
Ang. bubblor i lacken. Du säger att bilen inte varit omlackerad. Jag frågar i alla välmening, hur vet du det? Jag köpte en sprillans ny Fiat för många år sedan och fick samma problem på bagageluckans ovansida. Det visade sig att bilen blivit skadad under transporten till säljaren. Något föremål hade trillat ner på bagageluckan så att den fick lackeras om -i all hast- jag skulle ju hämta bilen en bestämd dag. Men det var ett detektivarbete att få reda på detta. Alla inblande nekade ju naturligtvis. Detta var länge sedan. Idag är konsumentskyddet betyd-ligt bättre. Ge bara inte efter.